Burskynke
Jag har en fråga angående burskynke. Om man ska ställa ut sina katter i dubbelbur, går det då att använda sig av två enkla burskynken, alltså för enkelbur. Eller blir det bara fult? Jag tänker att det kanske är dumt att skaffa burskynke till dubbelbur, om man i framtiden kanske bara ska ställa ut den ena katten. Någon som vet om det skulle funka med två enkla på dubbelbur? Alla tips är välkomna till en nybörjare som förhoppningsvis snart ska ställa ut.

På SVERAKs utställningar går det utmärkt att använda två enkelskynken till en dubbelbur. Om du har typen som man knyter eller sätter med klämmor i gallret i taket, så sätt dem lite omlott, så blir det ingen glipa mitt bak.
Tänk på att även taket ska täcka över två burar.
Det är faktiskt en bra idé att använda två enkla burskynken. Även om katterna är bästa vänner och lugna hemma, kan de påverkas av stämningen på utställningen och inte vilja vara tillsammans. Då kan det vara bra att kunna ta fram mellanskivan och dela buren till två enkelburar.

Hur gör man med taket då? Måste det vara sytt för dubbelbur?
Eftersom en dubbelbur = två enkelburar utan mellanvägg, så går det bra att använda tak och golv till enkelburar och bara lägga två bredvid varandra.

Nej taket behöver inte vara sytt för dubbelbur, man lägger det bara lite omlott precis som med skynkena. Det går ju också alldeles utmärkt att använda sig av två handdukar, fin trasmatta osv som burtak.

Någon som har köpt burskynke? Eller är alla duktiga och syr själva?

Jag har sytt våra själv, men vet flera som köpt/beställt av andra och även de som hyrt skynke. Vi brukar alltid låna ut burinredning till våra köpare om de vill första gången de ställer ut. Det är ju onödigt att skaffa egen utrustning om man inte vet om det blir fler gånger.
Ett tips om man inte vill sy är att köpa krossad velour/sammet. Den repar inte upp sig, så det är bara att klippa lämpligt stora bitar och sätta upp med klämmor. Den behöver dessutom inte strykas, bara att tvätta och hänga. Krossad velour finns billigt på tex Stoff & Stil (har även postorder) eller i 5m bitar på Jysk. S&S har även bra krokar med klämmor, det finns även på IKEA.
Till botten och/eller tak kan man använda trasmatta (finns fina och billiga på IKEA), teddytyg eller en dyna. Ett tag hade vi en dyna till en solsäng som botten i en dubbelbur, det var jättefint.

Tack för tipset! Nog är jag lite velig nu på hur jag ska göra…

Jag har både sytt och köpt. Instämmer i att krossad sammet är det perfekt materialet, ser alltid snyggt ut, lättskött och behöver inte strykas.

Jag funderar på att köpa krossad velour och att använda matta som botten och tak. Kan det bli nogerlunda snygg tro? Vilken sorts klämmor eller krokar kan man hänga upp tyget med om man bara klipper ut bitarna och inte syr? Någon som har bild på sådana? Jag vet inte alls hur sådana ser ut… Tack för alla tips, superbra att kunna vända sig hit till alla experter! 

#10 Tjusigt värre!
Jag har bestämt mig för att försöka sy ett skynke. Den gången vi ställde ut hyrde vi.
#12: Tack :)
Vi ska göra ett nytt snart till en dubbelbur, ljusblått och vitt ska det bli! :)