Katter iFokus

Katter

Läst 282 ggr
vanessa.october
0

hur mycket foder?

Hej! Jag funderar över hur mycket foder jag ska ge min katt Nevada. Nevada är en ragdoll hane på 1 år och 2 månader som väger ca 5,7 kg. Han är kastrerad och är en innekatt. Mitt mål är att Nevada ska bygga mer muskler. Fodret han får är royal canin oral care samt blötfoder från four friends.

tacksam för hjälp!

Fridaaaa
2

Rekommenderar att du inte ger torrfoder -det är bara ohälsosamt för katter

Mush och blötmat rekommenderar jag
Hur mycket katten ska ha beror på katten, min hona, huskatt, får 6 mushbullar plus lite blötmat per dag, hon väger 4 kg, den andra huskatten på ca 4 kg med får ca 2-3 mushbullar resten blötmat

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
1

Är han en smal, men stor katt eller är han för rund om magen, dvs. överviktig?

Sajtvärd Katter iFokus

vanessa.october
0

#2: han är inte över viktig utan bara stor liksom

vanessa.october
1

#1: okej! jag ger redan mushbullar, blötmat och även annat ibland som kokt torsk, äggula osv men ska absolut börja ge det oftare och vänja bort torrfodret :)

Fridaaaa
0

#4 Rekommenderar att du slutar med fisken, fisk är bland annat allergent för katter. KOkt vit fisk = enbart vid diarre & kräkningar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
0

#3 Eftersom han är så pass ung och stor kommer han med all sannolikhet fortsätta utvecklas, bredda sig och kännas kraftigare i hullet innan han är "färdig". Om du vill att han ska "bygga muskler" så får jag känslan av att du tycker att han känns lite tanig eller är det pälsen som fortfarande är i ungkattsfrisyr och ger ett smalare intryck?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Collage 2018-11-01 21_52_22.jpg

Så här såg min Oberons utveckling ut och han var ungefär i din katts ålder på mittenbilden.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Muskler lär han kunna bygga på vilket skapligt foder som helst. Det är snarare så att katten behöver röra på sig och vara aktiv för att bygga "extra" muskelmassa.

Din katt är dock inte färdigväxt ännu, så jag tror precis som Oberons matte är inne på, att tiden kan ge den effekt du önskar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.