Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratbeteende
Läst 421 ggr
OberonsMatte
5

Katten Felix fick avlivas!

I media har ett fall av felkissande katter uppmärksammats p.g.a. att de kattägande hyresgästerna krävts på en kvarts miljon för att ersätta saneringskostnaderna. I en artikel i Aftonbladet framkommer nu hur problemet började och vad som hände sedan…med katterna.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/EaL3W2/katterna-kissade-fritt-i-lagenheten--far-betala-en-kvarts-miljon

"Katten Felix fick avlivas

När Aftonbladet når mannen i paret berättar han att problemen började 2018 när han och hans fru köpte katterna Måns och Nelle som sällskap till deras första katt Felix.

– När de kom till lägenheten blev Felix stressad och fick urinvägsbesvär. Vi var hos veterinären men han blev sämre.

Enligt mannen försökte han och frun få katterna att använda kattlåda utan att lyckas.

– Det var framför ett ställe i lägenheten, nedanför ett fönster som de alltid kissade vid. Det var en jobbig situation.

Besvärades ni inte själva av urinen?

– Det är klart att det var jobbigt. Jag försökte göra så mycket jag kunde. Men urinen trängde in i golvet väldigt fort.

När paret flyttade från lägenheten i Kristianstad tog de beslutet att avliva Felix som fortfarande var sjuk.

Nelle och Måns har däremot fått följa med till det nya boendet och uträttar nu alltid sina behov i kattlådan. "

Som så ofta annars leder felkissande till att katter avlivas p.g.a. att ägaren inte förstår hur viktigt det är att omgående agera och söka rätt hjälp när de egna kunskaperna inte räcker till.

När befintlig katt utvecklar urinvägsproblem p.g.a. stress när två främmande katter flyttar in och det i sin tur leder till revirkissande är det en kattbeteenderådgivare och ett genomtänkt åtgärdsprogram som behövs som handlar om introduktion och miljö. Inte bara medicin för urinvägsproblem.

Sajtvärd Katter iFokus

En lägenhet i Kristianstad totalförstördes efter att hyresgästernas katter under en längre tid urinerade fritt i bostade
MonicaLagerquist
5

Så fruktansvärt onödogt at avliva en felkissande katt.Trost att folk saknar kunskap hur man tar hand om sona djur.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Magi-cat
3

😿 Usch så tråkigt, minst sagt!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pia-69
2

#0: Jag undrar om Felix var kastrerad?🤔🤔

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

OberonsMatte
3

#3 Ja, alla katter kissade tydligen fel till slut, så det väcker många frågor.. Om de var kastrerade eller inte och hur den erbjudna lådistuationen (som omnämns som "lådan") såg ut.

En intressant sak är att det står att paret även hade hundar. Ett återkommande problem för kattägare som även har hund är att en del hundar gillar att äta kattbajs. Det leder då vanligtvis till att kattägaren försöker göra ev. kattbajs så oåtkomligt som möjligt (i få och stängda/svåråtkomliga lådor) och det i sin tur stämmer dåligt med hur en optimal lådsituation ser ut utifrån katters naturliga beteenden och behov. Särskilt när en befintlig katt känner att reviret och resurserna där är hotat av inkräktare i form av två främmande katter.

Sajtvärd Katter iFokus

[Urskog]
3

Är det ingen som reagerar på att det här går att råda bot på ? det går att komma till rätta med. Öppna ögonen för katten säger jag det är så fint som det bara kan bli.

Uppkatten
4

Felix verkar ju inte direkt ha velat ha kompisar, och i det läget har man ffa ansvar för den katten man hade först.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
3

Klassiskt fall av stressad katt som visar sitt missnöje. Varför avliva honom då? Lyssna på katten, sök hjälp om du inte vet vad du ska göra! Blir så arg och ledsen när oskyldiga djur för lida för människans okunnighet :(

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

[Moon AppleGrey]
1

#7: ja, precis.
Att inte veterinären satte stopp för det.
De brukar ju inte vilja avliva friska djur.

Hade varit bättre om Felix hade fått komma till ett annat hem istället.