Utekatt
Jag funderar på att skaffa en till katt till min ensamma katt. Skulle vilja adoptera en katt men har sett att alla är innekatter. Så får då köpa en kattunge men hur ska man vänja den att vara ute, när kan man släppa ut den första gången och ska man vänja den nya katten genom att gå i koppel först? Eller kan man göra en innekatt till en utekatt?
Tacksam för svar.
Var rädd om katterna och ge dem kontrollerad och trygg utevistelse i koppel, kattgård eller nätad balkong istället är mitt tips.
// Harley
Utekatt bör katten bara få bli om du bor på en plats där det är tryggt för en katt att vara ute. Inga bilvägar och andra farligheter i närheten alltså.
Katthemmen får regelbundet in katter som behöver få fortsätta vara utekatter. Det stämmer alltså inte att "alla är innekatter". Men de katter som adopteras ut som innekatter behöver ofta få fortsätta vara just innekatter (då de ofta har farit illa ute och därför inte ska tillbaka till den tillvaron igen). Prata med ditt katthem alltså!
Om din katt är utekatt så är jag tveksam till att katten är särskilt ensam? Är du säker på att din katt alls skulle uppskatta om du kom hem med en till katt?
Tar du hem en kattunge så behöver du först ha båda katterna som innekatter en period så att de får vänja sig vid varandra och börjar trivas ihop. Därefter behöver den nya katten få bli i alla fall ett år innan den släpps ut på egen tass. Katten behöver också vara trygg där hemma, och se huset som sitt innan den får gå ut. Dessutom behöver du vara ute med din katt (t.ex. gå koppelpromenader) i flera veckor för att se att katten trivs ute, ni behöver upptäcka miljön och de som bor där ihop, du ska ha koll så att katten vet var den bor o s v.
OM din katt verkligen saknar en kompis så kan det vara smartare att ha en kattrastgård åt katterna än att släppa ut dem fritt.
Och släpp aldrig ut en katt med mindre än att den är kastrerad, ID-märkt, ägarregistrerad, vaccinerad och försäkrad.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Dessutom bör man aldrig köpa en katt annat än från katthem eller från seriösa uppfödare.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hur gammal är din nuvarande katt och hur länge har den varit utekatt? Hur ofta, hur länge och när på dygnet är den utomhus?
Sajtvärd Katter iFokus
#4: den katten som redan är hemma vet man inte riktigt hur gammal han är, han kom från en dålig familj där han redan var utekatt. Men han är troligen runt 6 år och har varit utekatt i hela sitt liv (dem som födde upp kullen hade ingen erfarenhet. Han är ofta ute på dagen, sällan på kvällen. Och är mest ute på sommaren då han kan vara borta i en hel dag men på vintern är han mest inne. Han är en huskatt.
Inlägget är redigerat av admin p.g.a. otillåten rasspekulation
- Redigerat 2022-01-01 19:49 av OberonsMatte
#2: katten som finns här hemma skulle aldrig vilja vara innekatt, det skulle aldrig funka. Men jag vill ha en innekatt men min partner är rädd att den nya katten ska smita och att han tycker att det är djurplågeri. Vi bor i ett stort hus på landet.
#6 Att sammanföra befintlig katt med ny katt så att de kan utveckla acceptans och samhörighet kan alltid ta tid, men det är en klart försvårande omständighet om den befintliga katten sedan tidigare är van vid att ha fri tillgång till utevistelse. Det är i det gemensamma inomhusreviret samhörighet måste utvecklas för att de inte ska uppfatta varandra som inkräktare.
Katter är av naturen revirhävdande inför främmande katter, men har de möjlighet så väljer de ofta att undvika inkräktaren istället för att "ta fajten". Det innebär därför stor risk för att en befintlig katt med tillgång till fri utevistelse kommer välja att hålla sig hemifrån istället för att stanna inomhus och utveckla samhörighet med sin nya "kattkompis". Det är ett relativt vanligt fenomen och leder ibland till att den befintliga katten flyttar hemifrån, t.ex till en granne, eller ger sig av för att söka ett nytt revir.
Eftersom katter är sociala djur kan de utveckla nära relationer med artfränder de utvecklat samhörighet med och det innebär ofta stor stimulans för katten att förhålla sig till och kommunicera på katters vis med en annan katt, men det gäller främst för innekatter. Utekatter behöver inte en kattkompis i det egna hemmet för att få den stimulans i tillvaron de behöver.
Ska det skaffas en ny katt så är det alltså för din skull, inte för utekattens. Det måste också finnas en stor beredskap på vad som kommer att krävas för att inte riskera att utekatten ger sig av för att undvika inkräktaren. Är det uteslutet att hålla utekatten inomhus eller begränsa utevistelsen kraftigt så skulle jag avråda helt från att skaffa ytterligare en katt.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-01-01 20:24 av OberonsMatte