Ny kattunge vs gammal katt
Hej!
Behöver lite tips.
På juldagen hämtade vi hem en kattunge, 13 veckor ung hona.
Hemma hos oss finns redan en hona som är ca 8 år (vi har ingen exakt ålder eftersom hon är en hittekatt, och hon har bott hos oss sen 2015 och då var hon inte så gammal).
Nya kissen bor inne hos min 16-åring och har låda och mat där inne. Vår gamla katt får vara inne i vårt sovrum när kattungen fått bekanta sig med vår lägenhet. Nu vill kattungen vara ute hos oss mer och mer.
De har setts genom dörröppningen, genom ett galler 2 ggr om dagen för att vänja sig vid varandra. Vår stora katt sitter antingen helt tyst på avstånd och kan ligga och rulla sig helt nonchalant på hallmattan, men kan sen springa fram och fräsa och "spotta" på den lille. Den lille blir då lite rädd och får tjock svans. Värst är det om min man är med, vår "gammelkatt" har honom som favorit (sover på hans sida av sängen varje natt och sitter gärna i hans knä).
Nu är min fråga, skulle man våga låta dom vara fria, men med koll såklart? Skulle vår gammelkatt kunna skada/döda kattungen? Eller ska man ha mer tålamod?
När det gäller små kattungar så har jag alltid släppt ihop direkt. Givetvis under uppsikt.
De brukar spotta och fräsas en del och ibland så kan den lille skrika men jag har koll så det inte blir allvar.
Större katter har jag separerat några dagar med kompostgaller men det brukar inte vara så länge.
/Maria
#1: Tack för tips. Vi har nu släppt ut kattungen, vår gamling morrar bara åt henne. :)
Ta bort eller låt gallret sitta i dörröppningen hela tiden och låt dem vänja sig vid varandra i sin egen takt. Inga påtvingade möten.
Risken för att en vuxen katt skadar en nyinflyttad kattunge är extremt liten. Det är naturligt att en vuxen katt inte jublar över att det flyttat in en främmande katt i reviret, men en 13-veckors kattunge är inget reellt hot och det förstår vuxna katter innerst inne. Av det du beskriver tycker jag det verkar som att din vuxna katt känner sig lite förvirrad och inte riktigt vet hur hon ska hantera den här nya situationen. Fräsande signalerar till största del rädsla, så när den stora katten fräser i den här situationen betyder det att hon känner sig osäker och rädd, men det kommer med all sannolikhet att gå över när hon känner att hon har kontroll över situationen igen.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-12-29 21:43 av OberonsMatte
#2 Att hon morrar beror på osäkerhet och för att hon tar det säkra före det osäkra och behandlar kattungen som om den vore ett hot.
Eftersom honkatten inte är riktigt säker på om kattungen är farlig eller inte är det viktigt att du som ägare tänker på att inte sända signaler som tyder på att situationen är farlig. Viktigt alltså att försöka vara så avslappnad och naturlig som möjligt själv och agera som om det är den naturligaste sak i världen att kattungen finns där. Inte uppmärksamma och "svara" på morrandet genom tröstande eller oro för hur katten känner. Katter känner sin ägare väl och vet hur ägaren agerar när allt är tryggt och som vanligt. När ägaren är orolig i en situation läser katten av det och kan på så sätt få sin egen oro bekräftad. ("Kattungen ÄR farlig, för jag märker att t.o.m. matte är orolig nu!")
Sajtvärd Katter iFokus
Hej!
Tack för svaren. :) Nu har det gått några dagar sen jag skrev. Vi tog bort gallret samma kväll jag skrev, och det har gått över förväntan. :) Det morras inte lika mycket längre. Lillkissen är väldigt cool och låter sig inte skrämmas av den äldre katten.
Just nu ligger båda här bredvid mig, gammelkissen i soffan, ca 30 centimeter ifrån mig, lillkissen ligger i en fåtölj, ca 2 meter från mig och nära gammelkatten också. Båda sover. :)
Gissar att gammelkatten tycker att det är värst att även lillkissen nu fattat tyckte för hennes favorithusse (min man).