Kontakta uppfödaren??
Jag behöver er hjälp!! För 2 dagar sen fick vi hem vår lilla kille, grejen är att idag på eftermiddagen fick vi ett väldigt tragiskt besked. En nära familjemedlem har gått bort plötsligt…
Lillkillen är supermysig men kräver mycket närhet o nu känner vi att vi inte kan ge han det.. dels för att vi måste åka långt o vi kan inte ta med han + att vi har ingen som kan passa honom :(.
Känner även att vi inte kan ta oss an honom som vi skulle vilja och som han förtjänar. Detta är verkligen så himla jobbigt :(
Vi som längtat så länge och varit såå glada över vår nya familjemedlem måste nu omplacera honom :( mitt hjärta värker fruktansvärt mycket men jag ser ingen annan utväg :(
Ska man kontakta uppfödaren innan man omplacerar en katt ? I o med att vi precis fått hem han ? :/
Snälla inga elaka kommentarer, detta dödsbeskedet och att vi måste lämna bort vår katt är redan extremt jobbigt!
Ja, man bör alltid kontakta uppfödaren/säljaren om katten behöver omplaceras, i synnerhet om kattköpet skett helt nyligen.
Sajtvärd Katter iFokus
Kontakta uppfödaren och fråga om han kan få komma tillbaka dit några veckor tills ni fått styrfart på tillvaron?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: Kontakta uppfödaren. Denne vill säkert ta hem katten igen.
Ev kanske ni kan göra någon form av överenskommelse med uppfödaren så ni kan ta hem katten igen sen när ert liv blir mer vanlig vardag igen.
Beklagar sorgen!
// Harley
Självklart kontakta uppfödaren, den vill nog hellre köpa tillbaka än att det ska bli en vandringspokal på Blocket.
Beklagar sorgen!
Jag personligen tycker ni ska överväga. Förstår allting men att omplacera redan och pga det tycker jag är lite drastiskt. Hade frågat uppfödaren som den kanske kan bo där några veckor tills allting landat?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Uppfödaren vill inte ha tillbaka katten, vi står lite handfallna men har eventuellt hittat en ägare.
Men hur säljer man en katt?
Vet besiktningen har ju gått ut, måste man göra ett nytt? Vad jag läste så gäller det för uppfödarens dolda fel men säljer man vidare så gäller inte den längre??
Ska man skriva köpeavtal?
Jag har varit otroligt deprimerad efter detta o haft svårt att sova så behöver ta sömntabletter osv. Att ha kvar han är tyvärr inte möjligt hur mycket vi än vill :(
Jag uppfattar som att det är en registrerad raskatt kanske kan detta hjälpa om den inte är Sverak-registrerad kolla på det aktuella förbundet.
https://www.sverak.se/avel-och-uppfodning/att-salja-raskatt/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#7: ja det är en raskatt. Har stamtavla.
Läste där men är det inte registrerade uppfödare det gäller?
#8: Jag tror inte det men ring och fråga eller skicka mail.
De bevakar raskatter och uppfödare som är anslutna till organisationen så du borde få den bästa hjälpen därifrån.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Innan ni säljer katten ska ni för er egen skull veterinärbesikta katten. Det för att visa att katten är frisk vid försäljningen. Veterinärintyget bör vara så ”färskt” som möjligt när katten hämtas av nya ägaren. Max 7 dagar gammalt.
Köpeavtal ska ni också skriva för er skull så det inte blir några oklarheter om vad ni kommit överens om.