Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratdjurskydd
Läst 585 ggr
91Marran
0

Vad säger lagen?

Läste detta i en artikel om lagen för katt.

"Den dagliga tillsynen av katten ska vara så grundlig att missförhållanden inklusive avvikande beteenden hos katten uppmärksammas. Du behöver alltså se katten en längre stund samt känna och titta igenom katten så den inte har några skador, tand- eller öronproblem eller liknande. Om du upptäcker att något är fel är det din skyldighet att vidta nödvändiga åtgärder, till exempel ta katten till en veterinär."

Inser att jag har brutit mot lagen. Då vi har haft djurvakt som inte sett alla katterna. Åker oftast på fredagen och kommer hem på söndagen. Djurvakten är här två gånger på lördagen men inte sett katterna. Lik väl när ena katten varit ute ett dygn. I helgen så åker vi på lördagen och kommer hem på söndagen. Måste någon titta till dem på lördagen ändå?

Mvh
Mig

• Redigerat 2021-11-26 19:55 av OberonsMatte
  • Redigerat 2021-11-24 15:07 av 91Marran
Uppkatten
4

Katterna ska ses till minst två gånger per dygn.

Oftare om de är unga, sjuka eller skadade.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
0

Från var har du hämtat ovanstående tolkning av lagen?

Kolla på Jordbruksverkets hemsida:

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/katter/sa-skoter-du-din-katt

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Regler om att sköta om katter, bland annat foder, utrymmen, kattungar, avel, operativa ingrepp, avlivning, tillstånd och registrering.
91Marran
1

Mvh
Mig

I fjol infördes skärpta krav på kattägare. Men 18 månader senare är det fortfarande få kattägare som har koll på vad som gäller. Upplevelsen delas av Djurskyddet Norra Halland och Länsstyrelsen i Hallands län som nu gör en satsning för att nå ut med information om kraven till fler kattägare.
MonicaLagerquist
3

När jag passar grannens utekatter så får de vara inne.Går dit ett par gånger per dag och tittar på tv eller gör något annat.Självklart ska kattvakten se katten annars så bryter man ju mot föreskrifterna.

Stolt ägare till tre La permer

Pyttelite
0

Lustigt att länstyrelsen tolkar lagen annorlunda än Jordbruksverket.

I lagen finns krav på tillsyn men om katten inte kommer fram är det svårt att ställa krav på att man ska vara där tills katten är framme.

Vet inte om jag fattat fel oavsett är den svår att uppfylla med utekatter.

Den dagliga tillsynen av katten ska vara så grundlig att missförhållanden inklusive avvikande beteenden hos katten uppmärksammas. Du behöver alltså se katten en längre stund samt känna och titta igenom katten så den inte har några skador, tand- eller öronproblem eller liknande. Om du upptäcker att något är fel är det din skyldighet att vidta nödvändiga åtgärder, till exempel ta katten till en veterinär.

Uppkatten
0

Man kan nog inte se det som att länsstyrelsen tolkar lagen annorlunda än Jordbruksverket.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
0

#6: Jo det kan man för det står olika i rekommendationerna.

Så här skriver Jordbruksverket - dvs inget om att känna igenom någon katt dagligen.

Se till din katt minst 2 gånger per dag Katter är självständiga djur. De är inte flockdjur på samma sätt som till exempel hundar. Men även katter mår bra av att träffa både människor och andra djur.

Du ska se till din katt minst 2 gånger per dag. Nyfödda, sjuka eller skadade katter ska du se till oftare. Det gäller också katter som beter sig onormalt och dräktiga honkatter vid tiden kring förlossningen. Om du har en katt som får gå ute kan du ställa fram mat minst 2 gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags. Även utekatter och ladugårds­katter är beroende av vård och omsorg från sin ägare.

Uppkatten
3

Först finns lagen. Den är man skyldig att följa. Den går inte in på detaljer.

Sedan finns Jordbruksverkets föreskrifter. De är en del av djurskyddslagen. Man är skyldig att följa föreskrifterna. De är mer detaljerade.

Sedan finns Jordbruksverkets råd. Det är ett komplement. Följer man råden (som är exempel på "bästa sättet") så följer man också föreskrifterna, utan att behöva lusläsa dessa.

Pyttelite
0

#8: Jag är medveten om det men det är skillnad mellan jordbruksverkets tillämpning och länsstyrelsens.

• Redigerat 2021-11-24 17:41 av Pyttelite
Uppkatten
0

På vilken nivå?

Pyttelite
0

#10: De exempel som visades ovan.

Uppkatten
0

Ja, och vilken nivå är det hämtat från?

Pyttelite
0

#12: Det är hämtat från Jordbruksverket och länstyrelsen enligt ovan.

Uppkatten
0

Jo, det har jag förstått. Men tolkar du det som föreskrifter eller råd?

Pyttelite
0

#14: Jag tolkar inte TS utdrag som råd utan tillämpning av lagen och då tvingande.

Jämför man jordbruksverkets råd så är det inte skrivna på samma sätt och ställer inte samma krav på tillsynen.

Hur lagen ser ut vet jag!

• Redigerat 2021-11-24 20:05 av Pyttelite
Silvestris
5

Har man inte sett katterna har man ju inte haft tillsyn över dem. Poängen med att de ska ses efter två gånger om dagen är ju just för att man ska se att de mår bra. Det handlar inte bara om att se till att de har mat och vatten.

Sedan kan det ju såklart bli lurigt när man har kattvakt, även katter inne kan ju hålla sig undan utan att vara sjuka. Man kan ju inte göra mer än sitt bästa. Om det går kan det ju vara bättre att ha någon boende hos sig eller lämna katten till kattvakt/pensionat, om man vet med sig att de brukar hålla sig undan.

Pyttelite
0

#16: Lm man har ute katt så är det inte alltid man ser katten den kan vara på utflykt - blir man anmäld då?

MonicaLagerquist
2

#17 Man borde ju bli det men det lär väl tyvärr aldrig hända.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
0

#15 Se Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter; beslutade den 14 maj 2020.

" 4 KAP. TILLSYN OCH SKÖTSEL
Allmänt om tillsyn och skötsel av hundar och katter

1 § Djurägaren och djurhållaren har ansvaret för hundars och katters välbefinnande. Tillsynen av djuren ska vara så grundlig att missförhållanden inklusive avvikande beteenden hos djuren uppmärksammas. Djurhållaren ska vidta de åtgärder som behövs
för att komma till rätta med missförhållanden och avvikande beteenden hos djuren.

2 § Hundar och katter ska normalt ges tillsyn minst två gånger per dygn. Djur som är i större behov av omvårdnad ska ges tillsyn oftare. Detta gäller särskilt nyfödda, sjukaeller skadade djur, djur som beter sig onormalt samt tikar och honkatter vid tiden kring förlossningen."

Vad jag förstår är det det här (d v s "tillsynen av djuren ska vara så grundlig att missförhållanden inklusive avvikande beteenden hos djuren uppmärksammas") som Länsstyrelsen sedan vidareutvecklar med ett antal exempel på vad detta kan innebära i praktiken.

Det finns säkert förarbeten etc där man har diskuterat mer grundligt vad man avser/vill få ut av de föreskrifter man formulerat, och det är sannolikt den typen av förarbeten som länsstyrelsen lutar sig mot i sina exempel (för att tydliggöra för allmänheten).

Jag gissar att du kan ha kollat på äldre uppgifter från JBV och inte på de senaste?

• Redigerat 2021-11-25 21:52 av Uppkatten
Pyttelite
0

#19: Nej jag har inte kollat på de äldre uppgifterna det framgår i länken som jag hade med.

Uppkatten
0

#20 Du måste gå in i den länken som jag lade in i #19. Ändrad länk, se #40. De uppgifterna/föreskrifterna gäller. De är nya (som framgår i #3). Det är det som folk har dålig koll på. Att det ändrats.

• Redigerat 2021-11-25 22:15 av Uppkatten
Pyttelite
0

#21: Jag vet vad lagen säger är men detta är en tillämpning av nuvarande regelverk om den nu skulle vara fel är det den som man läser.

Den överströmmar inte med vad som står på länsstyrelsens sida.

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/katter/sa-skoter-du-din-katt

Länken du hänvisar till kräver inloggning till Jordbruksverket.

Regler om att sköta om katter, bland annat foder, utrymmen, kattungar, avel, operativa ingrepp, avlivning, tillstånd och registrering.
  • Redigerat 2021-11-25 20:09 av Pyttelite
Uppkatten
0

#22 Sorry, du får nog skriva lite tydligare så att jag förstår. Jag hänvisar än en gång till #21.

Uppkatten
0

#22 Den länk du hänvisar till verkar inte vara uppdaterad.

Pyttelite
0

#24 Det är klart den är uppdaterad den hänvisar till de nya reglerna insprängda och man kommer dit via länkarna på jordbruksverkets hemsida.

Den länken du hänvisar till är lösenordsskyddad och där kommer jag inte in.

Silvestris
3

#17:

Har du utekatter som drar iväg på egen tass eller som är så skygga att de håller sig undan är det lämpligt att hägna in så att de är lättare att kontrollera. Visst kan du bli anmäld om du har en katthållning som innebär att du inte har tillsyn över katterna, frågan är ju bara om någon bryr sig om att anmäla. Viljan är låg eftersom kattens status fortfarande är låg.

Folk anmäler lätt hundägare som lämnar hundar i hundgårdar utan tillsyn, men katter är lite skitsamma. Jag är glad över att lagstiftningen har moderniserats.

Pyttelite
0

#26: Om du har arbetande katter kan du knappast hägna in dom.

OberonsMatte
2

Att "se till" sin katt och "ges tillsyn" är inte detsamma som att bara "se" (t.ex. få syn på eller skymta) sin katt som hastigast.

Både länsstyrelsen och jordbruksverket menar alltså att man ska "se till" katten minst 2 ggr per dag, så länge och på sådant sätt att kattens tillstånd och mående kan bedömas.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

#28: Länsstyrelsen skriver att du ska känna igenom katten.

Så står det inte på jordbruksverkets aktuella sida.

Sen får dom gärna tro att dom menar samma sak.

Sen är det ju så att en utekatt inte alltid kommer när maten serveras.

Uppkatten
0

Den är inte lösenordsskyddad?! Jag kommer ju in utan lösenord.

Pyttelite
0

#30: Jo den är lösenordsskyddad och du är troligen inloggade sedan tidigare.

Uppkatten
0

Inloggad var då menar du?

Scorpio97
0

Länken i #19 är lösenordsskyddad för mig också. Det står "Vi kan tyvärr inte hitta min e-postadress i jvdoc.sharepoint.com-katalogen. Försök igen senare. Vi håller på att åtgärda felet."

//Jessie

Pyttelite
0

#33: Tack!

Uppkatten
0

Intressant. Vad kan det vara för katalog? Jag bara sökte på nätet som vanligt.

Scorpio97
0

Om jag googlar på det kan jag hitta dokumentet, och se det utan problem. Trots att det är samma länkadress. Väldigt märkligt!

//Jessie

Uppkatten
0

Länken fungerar inte från min mobil heller, bara från datorn, så jag tar bort den.

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
0

Här kommer en länk som ska fungera:
https://lagen.nu/sjvfs/2020:8

Scorpio97
0

#40 Den fungerar för mig!

//Jessie

Silvestris
2

#27:
Då får du träna dem att komma på inkallning. De utekatter jag haft har alla kommit när jag ropat på dem, förutom när de varit skadade eller instängda men då får man ju ge sig ut och leta efter dem.

Pyttelite
0

#42: Nu är det ju tillsyn med nattvakt jag tänker på.

Kattvakt skulle det vara! 😼

Jag reagerar bara på att skrivningarna är så olika.

• Redigerat 2021-11-25 22:18 av Pyttelite
Pyttelite
0

#40: Jag känner mycket väl till både lagen och tillhörande författningar men de ska tolkas av allmänheten och hjälp till tolkningen står på jordbruksverkets hemsida som då är generellare än vad man skriver på Hallands länsstyrelses hemsida.

Uppkatten
0

Det handlar förmodligen om uppgifter från förarbetena, och vad man väljer att ta med.

• Redigerat 2021-11-25 22:29 av Uppkatten
Silvestris
3

#44:

Ja och om katterna inte kommer när man ropar får du ju stänga in katterna så att kattvakten kan kolla katterna. Det är ju inte svårare än så, om än tråkigt för katterna.

Pyttelite
0

#47: Nej så står det inte.

• Redigerat 2021-11-26 06:08 av Pyttelite
OberonsMatte
2

#48 Grejen är väl att det även lämnas utrymme för ägaren att själv tänka ut vad som krävs i individuella fall för att tillsyn 2 ggr per dag ska kunna ske.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

#49: Precis men det står inte så i länsstyrelsens riktlinjer riktigt men som vanligt är den en tolkningsfråga.

Det blir svårt för de som vill göra rätt.

Att stänga in en skygg utekatt är dessutom inte förenligt med lagen.

Uppkatten
3

Har du en arbetande katt som inte dyker upp vid maten så kan du ju ha koll på katten med hjälp av kamera, så att du - åtminstone - har sett katten och ser att den verkar OK. Inte kul om katten återfinns i dåligt skick, och man inser att den varit dålig onödigt länge…

Silvestris
5

#50:

Nej, myndigheter går ju inte in och beskriver i detalj hur du ska göra för att följa lagstiftningen, men tillsyn två gånger om dagen betyder just det. Är katten skygg, bygg en rastgård där katten känner sig trygg och kan stängas in. Skygga katter som inte går attan tag i när de är lösa är per definition olämpliga att ha lösa för hur fasen ska du få tag inkasten om du på håll ser att den är skadad?

Denna ursäkt, ”den är för skygg”, godtas liksom inte på något annat djur, inte på hundar, hästar, kaniner, marsvin… you name it. En grundförutsättning för att hålla domesticerade djur är att de är hanterbara. Skygga katter bör inte springa lösa. De bör hägnas in så att det går att hålla koll på dem. Placera ut kameror i hägnet så att katten går att se om du inte får röra den. Arbeta aktivt för att göra den hanterbar, ta hjälp av experter om du inte mäktar med själv.

Att katten är skygg och/eller ohanterbar är inte en ursäkt.

OberonsMatte
7

Nu är det dags att avsluta den här diskussionen.

Katter ska ges tillsyn minst 2 ggr per dag. Tillsynen ska vara "så grundlig att missförhållanden inklusive avvikande beteenden hos djuren uppmärksammas".

Det räcker så och därför låser jag tråden för ytterligare kommentarer.

Sajtvärd Katter iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer