Katter iFokus

Katter

Etiketterbeteendehälsa,beteende,kosthållningtipskattflytt
Läst 331 ggr
Catwoman01
0

Återintroducera katter

Mina två katter kom superbra överens när lillen flyttade hit. De sov tillsammans och myste utan problem. På senare tid blev de ovänner och kunde knappt vara i samma rum som varandra. Nu kan de vara i samma rum och sova men inte bredvid varandra och kan fortfarande bråka en del. Framför allt lillen vill gärna få igång vår stora katt men börjar därefter fräsa på honom om han tittar på henne. Vet alltså inte vart beteende kommer ifrån eller vad vi kan göra. Men nu ska jag flytta till lägenhet och vill såklart ta med båda dit. Kan man återintroducera dem så de kan bo tillsammans i lugn och ro? Blir svårare att sära på dem hela tiden i en lägenhet då jag kommer bo i en tvåa och inte vill stänga in dem i sovrummet/vardagsrummet hela dagarna. Hur går jag bäst tillväga? Tänker att jag till en början har de separerade och byter filtar osv. Eller är det kört om de i dagsläget inte klarar av att vara tillsammans?

OberonsMatte
1

Hur gamla är katterna? Är de kastrerade? Är de ute- eller innekatter i dagsläget? Hur stort bor ni nu?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-11-17 17:44 av OberonsMatte
Catwoman01
0

#1: äldsta är 6 eller 7 köpte honom på katthem så de var inte helt 100 på hans ålder. Yngsta är 3 år. Båda är kastrerade och får gå ut i dagsläget. Yngsta vill dock bara vara ute under sommaren för hon avskyr kylan medans äldsta är ute året om. Så det är också ett bekymmer jag har hur jag gör när jag flyttar. Bor bottenvåningen så ska kolla om jag ev kan släppa ut honom där också. Just nu bor vi i hus, därför vi har haft möjlighet att ha dem separerade när det behövdes.

OberonsMatte
2

#2 Hur länge har du haft katterna? Vilken kom först?

Fri utevistelse innebär ofta att katter tappar känslan av samhörighet med övriga katter i hemmet. Att flytta och hålla katterna inomhus i ett nytt gemensamt revir är ett utmärkt tillfälle att bygga upp den samhörigheten (och gemensamma flockdoften) igen. Tillåter du fri utevistelse även på nya stället kommer det fortsätta som förut, med risk för att det förvärras.

Sajtvärd Katter iFokus

Catwoman01
0

#3: äldsta kom först för ca 4 år sedan. Lillen hade jag som jourhem och behöll från kattunge så henne har jag haft i 3 år. Hur gör jag om de inte trivs med att endast vara innekatter? Är mest min äldsta jag är orolig för då han alltid fått gå ut och på katthemmet sa dem att han inte trivdes alls med att vara innekatt…

juliaragdoll
0

Hej!

Jag tror absolut att det kan finnas ett sätt för dina katter att trivas ihop!

Eftersom din ena katt trivs bra som utekatt, tror jag det är väldigt viktigt för honom att vara det även i din nya bostad. Speciellt om det inte finns tillgång till innätad balkong/altan. Dock kan man inte släppa ut en katt med en gång när man flyttar, då kan katten springa bort eller försöka ta sig tillbaka till sitt förra hem eftersom katten inte har kunnat bilda ett nytt revir i den nya bostaden än. Jag rekommenderar att du väntar åtminstone 2 veckor innan du släpper ut dina katter från ditt nytt hem. Kom ihåg att uppdatera adressen på deras mikrochip och ändra om adressen står i deras halsband också.

Då din yngre katt verkar vara mer lekfull, kanske hon behöver mer stimulans. Att leka lite mer tid med henne varje dag skulle kunna hjälpa. Att dessutom skaffa en aktiveringsleksak skulle kunna göra att hon går på den istället för din andra katt.

Om det är möjligt - se till så att katterna har åtminstone varsin kattlåda, varsina matskålar, varsina vattenskålar, varsina klösmöbler och varsina sovplatser och att dessa inte står för nära varandra i ditt nya hem. Att t. ex. deras skålar är på olika ställen. Eftersom katter är revirdjur kan det orsaka stress eller maktobalans ifall de känner att deras tillgångar/revir är hotade.

Det är också bra ifall katter har banor eller olika nivåer att ligga på, speciellt i en lägenhet där utrymmet är begränsat. Det kan öka deras välbefinnande och dessutom blir det inte lika lätt att trycka in varandra i hörn när de har banor/olika höjder att ta sig runt på. Du kan försöka om du vill i ditt nya hem att placera hyllor, klösträd, bord osv. på ett sätt så att de kan ta sig runt. Det finns också särskilda ”klättervägg” hyllor till katter.

Jag rekommenderar dessutom att du sätter in feliway som skapar en trygghetskänsla hos katter. Det kan minska både kattbråk och vara bra när när de får komma till ett nytt hem eftersom det är en stressfaktor.

Om du dock väljer att sära på katterna med en gång, kom ihåg att återintroducera dem långsamt. Om du behöver tips på det är det, vid flytt av katter eller annat, så är det bara att fråga!

Du får också gärna höra av dig hur situationen utvecklas om du vill :)

Uppkatten
0

Att släppa ut katten redan efter två veckor i ny miljö är inte att rekommendera, tänker jag, eftersom flyttstressen fortfarande sitter i och katten inte har hunnit börja betrakta den nya bostaden som sitt självklara hem ännu.

Man får nog dessvärre ge det avsevärt längre tid än så.

Ge katterna vintern på sig att vänja sig vid den nya lägenheten, tänker jag. Vore olyckligt om någon katt hamnar vilse nu när vinterkylan står för dörren. Då har du också gott om tid på dig att själv lära känna det nya området först, och bedöma om det alls är lämpligt för utekatter att vistas i. Och när vårvärmen kommer kan du börja ta ut kisse i sele (om han är van vid det och accepterar det) och kan vara med honom ute så han blir introducerad i lugn takt till det nya området. Då hinner ni också träffa områdets katter och människor ihop.

Behöver katten kunna gå ut och det inte fungerar i nya området, så får du kanske kolla ett varv till på bostadsmarknaden och se om du hittar något bättre alternativ. Det är ju viktigt att bostaden fungerar även för våra fyrfota familjemedlemmar. Men kanske visar det sig att det fungerar alldeles utmärkt att ha honom som innekatt, sånt händer.

För katter som "är osams" är det viktigt med extra mycket resurser där hemma, i form av kattlådor, sovställen, matskålar o s v. Det får inte vara så att en katt t ex kan "vakta på resurserna", och det bör vara så att man som katt kan ta flera olika vägar för att komma till t ex en kattlåda.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catwoman01
0

#5 #6: jag har en uteplats som jag tänkte att jag skulle näta in till en början och sedan se om jag kan börja släppa ut honom mot våren/sommaren. Olika matskålar har de redan så det är inga problem och samma med lådorna. Var mest orolig över hur det skulle gå att flytta med och återintroducera båda men känner mig lite lugnare nu. Tänkte att det är bäst att sära på dem från början men det kanske inte stämmer? Självklart är inte detta ett val/beslut jag tagit lätt att flytta till en lägenhet med båda så har inte tagit ”första bästa” utan har försökt hitta en som ska passa oss. Har bottenvåningen med uteplats som sagt så ska försöka fixa det bra. Tänkte även att jag kanske ska köpa en GPS som de kan ha på sig när de går ut för känner mig lite tryggare där om jag ser vart de tar vägen. Men tack för all hjälp!