Min kattunge är tjock
Han är åtta månader nu. Han har svällt upp lite sen sin kastrering. Han behöver banta nu så jag tänkte väga upp mat till honom varje dag. Så nu till min fråga: på matförpackningen står det 22g torrfoder med en påse blötmat per dag, kan det verkligen stämma? Det ser bara så lite ut när man väger upp det. Det känns som att jag kommer svälta honom med så lite? Uppskattar tips och råd kring bantning
Vad och hur mycket brukar han äta?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Jag har aldrig vägt hans mat innan då det inte behövts
Hur mycket väger katten?
Sajtvärd Katter iFokus
#4: 3.4 kg

Vad vägde han vid kastration och hur gammal var han då?
Stolt ägare till tre La permer
#6: Två månader sedan, han vägde omkring tre kilo

Jag skulle väga katten enn gång i veckan .Skippa torrfodret och ge honom blötmat.Testa att ge honom så mycket han vill ha och väg honom och se vart vikten tar vägen.
Min kastrathane drygt året kastrerades och gick upp en del i vikt.Han har fri tillgång till blötmat dagtid och inen mat på natten Nu ser man att hans mage inte är lika rund och han har även växt på sig och fått en slankare kropp.Han har ju intte växt klart ännu och han har en stor papa så han kooer att bli en stor kat.
Stolt ägare till tre La permer
En 8-månaders ungkatt är inte färdigvuxen, så jag blir lite fundersam över att en så pass ung katt skulle behöva bantas. 3,4 kg vid 8 månaders ålder är inte heller en anmärkningsvärt hög vikt. (även om storlek och idealvikt alltid är individuell).
Svullen mage kan vara ett sjukdomssymtom och med tanke på att katten går på dietfoder för känslig mage känns det som att det snarare är det som kan behöva kollas upp. Har en veterinär konstaterat att katten behöver minska i vikt?
Sajtvärd Katter iFokus
RC har ju även Gastro foder med mindre fett (moderate calorie). Tycker nog att en ungkatt ska få äta dig mätt och han växer fortfarande.
Är du säker på att han är tjock? Hur ser han ut i hullet när han är blöt när du badar honom?
Är nämligen uppfödare av Perser och ibland kan dom se rundare ut än vad dom är, babyhull och babypäls kan bidra till att dom ser tjocka ut.
Skulle definitivt fasat över till endast blötfoder (helst inte Royal Canin* om annat foder funkar för hans mage). Majoriteten av torrfoder innehåller över 25% kolhydrater även om det är spannmålsfritt. Har 3 katter som äter Mush vaisto (de har även en variant för känslig mage) och de är fina i hullet och har väldigt fina muskler.
*Royal Canins foder innehåller spannmål och socker, samt att alla torrfoder har runt 30% kolhydrater.
- Redigerat 2021-11-08 12:48 av Pandi00
#12: Nu blev jag intresserad! Har två katter som inte klarat att äta mush. Vilken sort är för känslig mage menar du?
#9: Veterinären har konstaterat att han var lite rund och att vi behövde hålla koll på hans vikt efter kastrering.
#10: Det är precis den han äter. Han är en exo så han har ingen tjock päls som döljer hans mage.
#8:
#12:
Jag tar gärna emot tips på blötmat, då jag har kommit fram till att det är den som bråkar med hans mage. Både gourmet mousse och mjau mousse ger han lös mage. Ska han äta veterinärfoder resten av sitt liv?
#13: Mush vaisto cat vit förpackning
#14: Vet att Smilla har bra blötmat för känsliga magar, finns på zooplus. Och även Mush vaisto cat vit förpackning är för känsliga magar.
#15: Hm..läser om den men vad tyder på att den är för känsliga magar? Utan kyckling och lägre bengaler står det bara….?
#17: Att benhalten är lägre och att det inte innehåller kyckling gör att den fungerar för en del känsliga katter.
#18: ok, tack!