Katt kissat inne i 7 år
Har en innekatt som kissat inne sedan han kastrerades. Han var avelshane och vi fodervärd så kastrering skedde när han var 4 år och han är nu 11 år.
Vi har verkligen provat allt. Lådor av olika slag och olika många och rensar konstant,testat all sand som finns , aktivering får han, feliway och pulver i maten har vi testat som vi fått från veterinär, varit till veterinär och kollat upp Hälsan som varit bra till för 2 år sen, träffat kattpsykolog som bedömt att han är en orolig själ. Har gett upp och bara lever med att täcka allt som går med skydd. Han har idag njurförändringar som är vanligt för hans ras ragdoll samt fått FORL. Det hela har eskalerat efter att hans bästa kattvän dött för 1 år sen och han kissar nu inne varje dag. Lägg på det ett barn som nu börjat krypa runt och råkat krypa i hans kiss vid ett tillfälle då jag inte hunnit kolla igenom hemmet och rengöra.
Vill bara kolla här om det finns någon som har något extraordinärt tips vad man kan göra.
Inlägget är redigerat av admin eftersom det innehöll information som bryter mot sajtens Skrivregler.
- Redigerat 2021-11-04 21:19 av OberonsMatte
Det händer dessvärre att en del hankatter fortsätter att urinmarkera även efter kastrering, OM det är urinmarkering det handlar om.
Att en katt felkissar hemma innebär inte nödvändigtvis att beteendet kommer att fortsätta om katten omplaceras. Har stött på flera katter som blivit rumsrena sedan de omplacerats (då har det rört sig om omplacering till lugn miljö inne, alternativt till familj där katten har haft möjlighet att gå ut, beroende på vilken katt det rört sig om).
Om du har provat alla vägar vad gäller privat omplacering så kan du prova att kontakta närmaste No Kill-katthem för rådgivning, och även höra efter om de kan hjälpa dig att omplacera katten. I så fall är det väldigt viktigt att du är öppen och ärlig med att katten felkissar, och med att katten har njurförändringar och FORL (och hur långt gångna förändringar det är frågan om). Det är inte alla No Kill-katthem som kan ta emot privata omplaceringar, och katthemmen behöver förstås prioritera hemlösa katter, men det förekommer ändå att privata omplaceringar tas emot. Även om de felkissar/har njurproblem/FORL. Njurförändringar och FORL är för övrigt väldigt vanligt hos 11 åriga katter.
Men den viktigaste frågan är ju hur din katt mår. Vad säger veterinären?
Är det Zylkene du gett katten så kan du diskutera med veterinären om du kan prova att öka dosen. Man brukar kunna gå upp rätt mycket i dosering.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att det är naturligt att en orolig katt kissar ”fel” när en familj utökas med ny familjemedlem - det ger ökad stress och katten måste revirmarkera.
En katt vill ha koll på läget och nu förändras situationen. Det är inte fel på katten.
Katter kissar fel av olika anledningar. Har den höga platser som barnet eller ni inte kommer åt eller en garderob som den få ligga i ostört?
Hur är det med lådorna hur och var är de placerade?
Även om ni gjort allt se det lite ur kattens perspektiv.
Skickar med en film om vad som kan skapa stress.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Kissade han inte på fel ställe (eller urinmarkerade) innan han kastrerades? Hur, var och på vad kissar han fel? Står han upp och sprayar urin på vertikala ytor eller sitter han och kissar (och tömmer blåsan, fast på fel ställe)?
Enligt Agrias skadestatistik är stambokförd Ragdoll den ras som är minst skadebenägen av alla stambokförda raser (och därmed billigast av alla raser att försäkra), men njurförändringar/nedsatt njurfunktion är ett relativt vanligt åldersrelaterat problem hos alla katter, även Ragdoll. När det gäller TR/Forl sägs det drabba mer än var 3:e katt förr eller senare.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-11-03 17:23 av OberonsMatte
#1: allt det du nämnt har vi självklart testat, jag menar verkligen det när jag säger att vi provat allt 😂. Kunskap finns det gott om här som tur är.
Vi har verkligen testat allt och har många vänner som jobbar som uppfödare, beteendevetare och veterinärer som hjälpt oss och kommit med fantastiska idéer. Tänkte att någon här kanske hade något outside the box idé 😊
Kommentaren är redigerad av admin eftersom den innehöll information som bryter mot sajtens skrivregler
- Redigerat 2021-11-04 21:28 av OberonsMatte
#2: vi är långt förbi det stadiet av att inte ha lådor på rätt ställe, om det ändå varit så enkelt 😂. och han har kissat inne långt innan vi fick en ny familjemedlem. Som tur var så älskar han sin nya familjemedlem och det bästa han vet är att vara riktigt nära även om vårt barn inte ger våra katter så mycket uppmärksamhet ännu.
Letar förslag som är något man inte tänker på då vi verkligen försökt med allt. Men tack!
När min katt felkissar gillar hon att kissa på textil, tyger. Pröva att sätta högar med tyger som han faktiskt får kissa på, det kanske hade underlättat? Om ni verkligen prövat allt. Att avlivning kommer runt hörnet känns kanske lite tidigt när han fortfarande har så många stressmoment som är tillfälliga - bebisen och sorgen efter kattkompis. Kanske skaffa en jämnårig trevlig kattkompis till honom också?
#6: tack för tipset med tyg ! Han har redan en jämnårig kattkompis han tycker om, riktigt bra energi i deras relation.
Han har kissat inne minst 3 ggr/veckan i 7 år så misstänker att det inte kommer sluta helt magiskt även om han får sörja klart sin vän så det gäller att hitta något som fungerar i längden.
Kan tillägga att 2 olika beteendevetare kommit fram till att orsaken troligtvis är att han ser katter utanför genom fönstret och då revirmarkerar med urin då han helt enkelt är en väldigt nervös katt. Vissa katter är det svårt att göra något åt det beteendet då hans nerver är en del av hans personlighet och inte omgivningsbaserat i detta fallet. Har jobbat på det med detta i åtanke också såklart.
Då har ni provat att sätta upp siktbarriärer också, antar jag, samt att ni inte tar in skor med doft utifrån på?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#9: allt 😂. Vi lever inte i ett hem som är vårt längre utan allt är baserat på hans behov och vi mår väl inte så bra i det, känns inte som ett hem. Allt vi gör är baserat på att han ska må bra och inte kissa inne. Lite att vara fången i sitt eget hem tyvärr.
- Redigerat 2021-11-04 08:54 av Linnil01
OK, hörde om någon slags kattskrämma som man kan rikta så att den bara påverkar ev. katter utanför huset, men inte ens egna katter inomhus. Testat det? (Har tyvärr inga produktnamn).
Sedan fick jag berättat för mig om en katt som tvångsmässigt kissade på alla textilier i omgivningen, där provade man läkemedlet Clomicalm vilket, vad jag förstod, gav god effekt. För just den katten, och mot den kattens bakgrund.
#10: Ok, förstår att ni har gjort allt ni kan - kan han få bli utekatt?
Inte det det bästa alternativet beroende på boendeform men bättre än avlivning.
#13: han avskyr utevistelse i alla dess former, vi har möjlighet att ge honom det men han har själv valt att vara innekatt kan man säga 😊. Han är en väldigt speciell själ minst sagt.
#14: Jag förstår att det känns hopplöst - har själv en katthemskatt vars enda fel var att den kissade ”fel” - fast det berättade man inte. 🥴
Med tiden har det blivit bättre men alla är ju individer.
Jobbig situation ni har - katten mår säkert bra men inte ni.
#7: Jaha då förstår jag. Hoppas det funkar med "tyghögar". Sedan kan man ju experimentera lite, t ex kissar han på en hög kan man pröva flytta den till en kattlåda (se bara till att ha en "ersättningshög" på samma plats så att han inte fortsätter att urinera utan tyghög)
Det kan också vara så att han föredrar att urinera på textiler som har familjemedlemmars dofter. Gamla kläder som man tänkt slänga kan då vara en idé
Tillägger också att små saker kan göra stor skillnad. Min katt kissar bara på textiler som är "upphöjd" på något vis, så kanske behöver man knyckla ihop tyghögen, eller vika det i flera dubbla lager. Eller så kanske han föredrar det jämnt och platt. Jag har märkt att när min hund kliat sig på en matta och vikt upp mattan kan min katt få för sig att kissa där.
Ett annat tips som dock är väldigt dyr vore att skaffa sådana här: https://www.zoo.se/ssscat-innotek-avvisning-150-ml.html
Den blåser luft när katten kommer nära så att man avskräcker katten från att gå till vissa ställen. Om han har särskilda ställen som han felkissar på så kan man sätta sådana där, däremot kan det ju få honom att kissa på andra ställen så det är inte säkert att det fungerar.
Apropå katterna utomhus kan man skaffa särskilda sprinklers som är rörelsekänsliga och går på när de kommer nära. Däremot så diskriminerar den inte så har du utekatter kommer den spraya på dem också, andra djur också, samt människor.
#17: vår kille markerar sällan på tyg. Soffan är ett undantag utan det är det vanliga såsom dörrar, hörn, väggar osv. Härliga tider. Men verkligen tack för alla tips.
#19: om det har era dofter på kanske något ändras? Skadar inte att pröva. Slänger bara ut en massa idéer så funkar det inte så funkar det inte.
#4: Ber man om råd (både innanför och utanför "boxen") så måste man vara beredd på att delge all den information som behövs för att få en heltäckande bild av situationen. Att felkissande/revirkissande ofta handlar om detaljer gör den informationen ännu viktigare.
Att DU "redan provat allt" säger ingenting om vad, när, hur, var och varför du provat något. Det enda den informationen ger är att DU provat allt som DU kan komma på (utifrån den information om fallet som bara DU i den här gruppen vet).
Sajtvärd Katter iFokus
#8: Om det nu är katterna utanför som stör så skulle du kanske kunna prova med insynsskydd för fönstren så slipper han se dem åtminstone. Du vet sådana där som man klistrar direkt på rutan och som är lätta att ta bort igen. Brukar användas i tex badrum. Behöver ju inte täcka hela fönstret utan endast nedre delen = hans synfält.
Har du försökt byta rengöringsmedel? En del katter är känsliga för starka dofter tex citrondoft. Han gillar kanske inte doften som blir när du städar efter honom. Kan bli en ond cirkel - han tycker inte om "din doft" och markerar, du tycker inte om hans doft och städar.
Sedan är det ju viktigt att få bort allt kisset. Finns UV lampor att köpa så att man ser alla stänk och droppar.
Urinmarkerar han på ungefär samma ställen kan man testa med att lägga lite godis där för att ev kunna bryta vanan.
#22: vi har testat insynsskydd men han både hör andra misstänker vi plus gillar att ligga på höga ställen såsom garderober, kyl och frys. det skulle betyda att de flesta av våra fönster skulle behöva heltäckas. Vi har testat olika rengöringsmedel, vi har uv lampa. Vi har en "hall" som vi stänger helt till där vi lämnar skor och kläder för att inte dra in doft.
Har testat att göra matstationer på de ställen han markerat extra vid.
Men tack för tipsen.
#21: efter 7 års kämpande är det en rätt lång historia 😊. Jag tänker att jag inte kommer ha möjlighet att berätta ALLT både för att jag inte har energi eller att jag nog kommer kommer på detaljer allt eftersom. Så därför tänkte jag att det skulle räcka att be om råd som man vet att man sällan ger. Förlåt om jag inte skriver på det sättet du vill och du tagit illa upp eller blivit irriterad. Alla tips och råd är bra såklart men det är de Annorlunda som man sällan ger jag är ute efter. Vänlighet kommer man långt med.
#24 Jag har undrat och undrar fortfarande..
Utvecklades det här beteendet först efter kastreringen eller förekom det även tidigare när han var fertil?
Innebär felkissandet att han står upp och sprayar urin på vertikala ytor eller sitter han ner och kissar, fast på fel ställe?
Hur många katter finns i hemmet? Hur många katter fanns i hemmet när felkissandet/revirkissandet började? Har han levt som ensamkatt någon gång sedan felkissandet/revirkissandet i det egna reviret började?
Hur länge hade beteendet pågått när miljöåtgärder sattes in?
Sajtvärd Katter iFokus