Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörpysselhörnan
Läst 206 ggr
Ninja12
0

Näta in balkong med tak?

Ännu ingen katt men det känns som att det snart kan bli aktuellt och vill då ha lite råd. Jag bor i lägenhet och bor högst upp (tredje våningen) och taket är då ett snett plåttak och inte en rak plattform man har om någon är ovanför.

Hur skulle ni gå tillväga att bygga taket för en nätad balkong? Bygga så tätt inpå jag kan till det existerande taket och själv ha lutande tak? Ha det lägre och bara göra det rakt? Avskiljaren till grannen går inte heller ända upp men vet inte hur mycket de skulle bry sig om de ser en "bur" från deras balkong.

Åsa S
0

Jag skulle höra med hyresvärden/BRF först och fråga om man får näta in balkongen och säger de ja fråga hur det ska se ut för att det ska bli godkänt och fungera så ingen katt lyckas ta sig ut, då kan ju de då få lösa problemet med hur man ska näta in. Nätar du in och det inte är godkänt blir det nog stor risk för att du får riva allt.

Uppkatten
2

Har väldigt svårt att tro att någon fastighetsägare kan invända eftersom man är skyldig att skydda sin katt från fallskador.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Åsa S
0

Tyvärr så är utsidan av byggnaden inte nått man får ändra på hursomhelst även om lagen säger att man måste näta in balkongen så kan faktiskt fastighetsägaren säga nej man har ingen rättighet ha ett djur på en balkong https://www.hsb.se/om-boende/bokunskap/juridik/maste-vi-nata-in-balkongen/

Om du har en katt som ensam vistas på en balkong som är mer än fem meter över marken måste du näta in balkongen.
Ninja12
0

#0: För att klargöra lite mer, det finns flera i mitt område som har nätat in balkongen så jag är inte orolig för fastighetsägaren men ska ändå kolla med dem.

Jag vill mest ha råd om tak på den "bur" jag ska göra då ingen av de andra bor högst upp. Så är det bättre att bara göra den rektangulär med platt tak eller ska jag bygga så högt som möjligt och matcha det sluttande taket ovanför balkongen?

Pia-69
0

#4: Jag hade byggt ihop nätet med det befintliga taket, enklast och snyggast så tror jag. :)

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!