Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratbeteende
Läst 331 ggr
[Bokmalen1000]
0

Skaffa en till katt?

Hej!

Jag bor just nu i en lägenhet på 33,2kvm (etta) och har en katt som inte verkar ha problem med storleken, dessutom har hon lite extra yta då jag har en loftsäng hon brukar klättra upp och lägga sig i.

Men nyligen fick min pappa två kattungar och börjar verkligen fundera på att skaffa ännu en katt, mest för att stimulera min nuvarande katt lite mer och ge henne sällskap utöver mig. Hon verkar ofta väldigt uttråkad och jag försöker underhålla henne, men sällan det är tillräckligt. Hon urinmarkerar på mattan (förhoppningsvis löst nu efter spray, ättika + vatten, bakpulver och mer spray samt en till kattlåda), jamar en del när jag ska sova, klöser på skåpsdörrar..

Tvekar däremot då jag inte vet om 33,2kvm är en okej storlek för två katter, att presentera min nuvarande (snart två åriga) katt till en liten kattunge. De är egentligen halvsyskon, om det nu spelar roll. Är det bäst att ge min nuvarande sällskap eller är det bättre att låta henne vara ensamkatt?

Ja för sällskap, nej för ensam. Diskutera gärna för- och nackdelar, för vet verkligen inte.