Flytt och stuga
Hej
Jag sitter här med dåligt samvete och oro.
Felix är en 10 årig kastrerad kille. Han är van att gå ut på inhägnat område (trädgård)genom kattlucka.
För några månader förlorade han sin kattkompis, var lite orolig i början men har funnit sig bra tillrätta. Han har blivit något mer kontaktsökande än tidigare.
Nu kommer mitt dilemma.
På grund av jobb måste vi flytta och har då stuga och lägenhet som kombination. Stugan har vi haft under sommaren och Felix följde med förra helgen för första gången. Bilfärden var hemsk, han skakade, hyperventilerade och mjauade i de 30 minuter det tog att komma fram. Feliway och lugnande kattgodis från veterinär hade vi. Väl där var han osäker men ändå sig ganska lik.
Om två månader ska han och vi nu flytta till lägenheten, utan utevistelse.
Vi kommer att tillbringa helger i stugan och vardagar då vi arbetar i lägenheten.
Kan Felix klara detta?
Kan han vänja sig vid bilresor eller är det farligt för honom?
Det känns ju inte alls bra något av det men omständigheterna blev såhär och nu måste det lösas till det bästa för vår kattkille.
Tips? Råd?
Mvh Anette
- Redigerat 2021-09-16 12:35 av September17
#0: Är han innekatt i lägenheten?
Att skilja på olika boende och boendeplatser kan stressa, men tar man det lugnt brukar det fungera.
Bilresor brukar de vänja sig vid eftersom. Träna honom att åka bil. Låt buren bli en normal sovplats hemma. Ha den framme med bortplockad burdörr och servera lite gott godis eller mat därinne så Felix känner sig trygg där.
#1: Hej
Tack för svar. Jag försökte svara men tror inte att jag lyckades.
Felix har idag , där vi bor nu, kattlucka och tillgång till inhägnad trädgård. I lägenheten dit vi ska flytta om någon månad finns endast balkong. I stuga kan han ha tillgång till utomhus, när om jag vågar låta honom gå ut där. Mycket skog runtomkring, och han är ju inte van att vara helt fri.
/Anette
#2: Näta in din balkong!
Gör en inhägnad kattgård i stugan.
Kolla på nätet! Det finns många tips !
Om katten helt byter bostad och miljö kan det gå lätt att byta från utekatt till innekatt.
Nätad balkong är jättebra, kanske kan ni ha kattlucka i balkongdörren.
Och låt honom inte springa lös på landet. En mardröm att måsta lämna stugan utan katt. Det går säkert att ordna en inhägnad med egen dörr ut i samband med uteplats eller entrédörr så ni inte hela tiden måste tänka på att stänga dörrar.
Myggfönster som sitter riktigt hårt fast, till vanliga fönster, blir det varmt måste man kunna vädra och göra tvärdrag. Inte så svårt att snickra ihop själv.
Bilsjuk kan han vänja sig av med, sitt gärna bredvid honom där bak och kela lite. Öppet fönster om det går. Och som sagt ovan, lära sig att gilla och känna sig trygg i buren. Efter varje avslutad resa det godaste han vet att äta.