Foder för katt som är ute (?)
Hej
För lite över ett halvår sedan adopterade jag en äldre katthona (skrev om det här). Jag blev sjuk kort efter och kan inte ta hand om henne själv tills vidare. Detta har inneburit väldigt komplicerade omständigheter, som bl.a lett till att hon tills vidare blivit helt utekatt (hon hade tydligen varit det hela sitt liv och verkar trivas mycket, men det var inte planen att ha henne utomhus dygnet runt, även om det är tillfälligt). Som jag ser det är fodret problemet just nu.
Min plan var att avvänja henne från torrfodret hon åt på katthemmet gradvist och börja med mush. Detta blev utdraget pga sjukdomen som kom plötsligt. Jag har en person som har tid att ge henne mat en gång per dag nu under tiden jag är sjuk. Undrar därför om det är en bra idé att ställa ut blötmat till en utekatt som kommer och äter lite när hon vill (maten ställs i ett litet hus)? Jag funderar över risken att fodret blir dåligt när det står ute länge. Hon äter nämligen möss så det står ut genom öronen på henne också, så mängden foder hon äter varierar mycket från dag till dag. Vad rekommenderar ni i en sådan situation?
Ps: Kan nog vara bra att nämna att hon har fått ett eget, välisolerat litet hus ute som är upphöjt från marken och som hon använder och sover i. Vi har också nyss installerat värme där i. Det är där inne vi ställer mat och vatten också.
Jag undrar, om det går att ställa ut blötmaten en viss tid, samma varje dag? I så fall skulle kisse vänja sig vid det och komma dit och äta upp maten den tiden.
Under övriga tider skulle jag låta torrmat stå framme.
Vi hade en katt som vi utfodrade utomhus ett tag och han vande sig mycket snabbt med att få mjukmat vid en viss tid, kan jag säga. 🤗
Så fint med det lilla uppvärmda huset! 😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1: Tack! Låter som en bra idé. Jag ska ge din metod ett försök.
Tänkte fasa in henne på Orijen torrfoder (även något vettigt blötfoder senare) då hon just nu har ett foder med onödigt mycket kolhydrater i sig (Orijen verkar vara en av de mindre dåliga alternativen vad gäller torrfoder? Jämförde mellan Orijen, Acana och Canagan).
Försökte jämföra mellan det jag har nu och Orijen, men det står inte hur mycket kolhydrater det är I Orijen. Varför inte? Det måste ju finnas viss del kolhydrater i det då det bland annat tyvärr är morötter där i. Missar jag något? På det jag har nu står det 37% kolhydrater under näringsinnehåll vilket låter galet mycket, men på Orijens står det inget alls.
Orijens näringsinnehåll:
Råprotein 40 %, Råfett 20 %, Råaska 8 %, Råfibrer 3 %, Kalcium 1,4 %, Fosfor 1,1 %, Omega-6 3,1 %, Omega-3 1 %, DHA 0,3 %, EPA 0,2 %, Taurin 0,2 %, Magnesium 0,1 %
- Redigerat 2021-09-23 09:43 av [Blåkatt]
Jag skulle rekommendera att inte trixa med fodret.
Din katt har fått många nya saker under denna tid och behöver kontinuitet och inte ytterligare förändringar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.