Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratkatt
Läst 320 ggr
Mina96
0

Kastrerad katt, ser såret ok ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Har en katthona som kastrerades den 30 augusti. Sedan dess har hon haft body på sig. Har rengjort såret varje kväll. Idag tog jag av bodyn en stund, men då började hon slicka såret direkt. Bodyn fick åka på igen.

Ser såret normalt ut? Hur länge ska jag ha bodyn på? Blir orolig över att det är ”sårigt” längst upp. Där fanns lite torkat blod som hon nu verkar ha slickat bort..

OberonsMatte
3

Ja, det ser bra ut. Har katten inte kunnat tvätta magen på ett tag är det naturligt att hon vill göra det och tvätta bort torkat blod och annat "skrofs" och främmande lukt. Jag hade utgått ifrån att det bara är det hon vill tvätta bort och att det sista läker utan body som skydd. Jag har aldrig tvättat kastreringssår, men de har läkt bra ändå.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-09-08 22:17 av OberonsMatte
Maria
2

Jag tycker också att det ser jättefint ut. Jag har heller inte tvättat såret.

/Maria

Mina96
0

#1: tack för ditt svar. Tog av bodyn igen och hon är superlycklig. Tratten som hon fick på kliniken blev hon helt apatisk av, medan bodyn var hanterbar. Enligt veterinären skulle jag tvätta såret med klorhexidin i 10 dagar. Är det inte nödvändigt så slutar jag med det också. Såret ser bättre ut idag 👍🏼

Mina96
0

#2: tack för ditt svar Maria. Alltid skönt att dubbelkolla med er som är erfarna 😊