Dricka mer vätska
Hej alla!
Min katt (min favorit i hela världen) har gått igenom några veckor som varit fruktansvärda. Han fick akut urinstopp, pga urinsten. Äntligen tillslut fick han opereras. Fick höra av personalen - ”har aldrig varit med om ett sådant svårt stopp”, ”han hade ett sandslott i blåsan”.
Nu har jag självklart köpt nytt ordentligt foder hos veterinären, men han är och har alltid varit ganska dålig på att dricka och han måste få i sig ordentligt med vätska.
Han är kräsen… och han ska gärna gå ner lite i vikt också.
Bara viss blötmat fungerar, blandar ut med varmvatten. Har haft en drickfontän, ingen höjdare. Har skålar med vatten här och var.
Är orolig att han inte går i sig tillräckligt och att detta ska komma tillbaka igen.
Vad är era bästa tips på att få han att dricka mer?
En av mina katter dricker bara från badkarskranen, han står på kanten och dricker. Han säger till när han vill dricka, så det blir en del springande men det är det värt när han dricker.
Har ni det så så kan ni ju testa och se hur han reagerar.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Annan typ av drickfontän kanske?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Testa att koka kyckling eller torsk och servera vattnet. Om din katt gillar det kan du frysa in iskuber med kokvattnet och servera en eller ett par gånger om dagen. Vissa katter gillar att leka med/slicka på iskuber så du kan testa det också, antingen med vanligt vatten eller avkok.
#0: min kisse behövde också dricka mer och var måttligt ointresserad av vattenfontän och olika vattenskålar här och där. Av någon anledning är det som funkade för henne att jag fyller en skål med vatten, lägger i några kulor torrfoder och ställer ner framför henne. När hon är klar tar jag bort skålen, det måste vara färskt tycker hon. (Självklart har hon flera vattenskålar ståendes helatiden, bara den med torrisar i tar jag bort)
Jag vet inte varför just det funkade och jag vet att torrfoder är kontroversiellt, men det viktigaste i denna situation är att hon får i sig mer vatten, och detta funkade när inget annat gjorde det.
Ge så mycket blötmat som möjligt, helst bara blötmat. Katter som bara äter torrfoder får inte i sig lika mycket vätska som de som bara äter blötmat.
Om blötmat är omöjligt går det att blöta upp torrfodret, koka egen buljong (utan salt och kryddor) eller göra tonfiskvatten dvs röra ner lite tonfisk i vatten om katten gillar tonfisk.