Kattungar
Vi har hämtat hem två kattungar. Hon som hade dom innan har matat dom med majsvälling, hon berätta att hon försökt ge dom torrfoder, men att dom inte vill ha det.
Jag fick med mig välling och torrfoder hem och satt fram en skål med både lite blötmat och torrfoder, men dom äter endast vällingen.
Tänker att enbart välling kan inte vara bra för dom små liven.
Så behöver tips på hur jag ska göra för att få dom att gå över till torrfoder och blötmat.
Tacksam för svar 😊
Hur gamla är kattungarna?
Har de bott ihop med sin kattmamma + kullsyskon tidigare?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Dom är 12 veckor.
Ja, de har bott med kattmamman och syskon innan.
OK. Bra att de har åldern inne för att flytta, och att de har växt upp med mamma och syskon.
Förstår dock inte varför uppfödaren har låtit dem äta majsvälling, och hur hen kan släppa iväg kattungarna utan att de har börjat äta ordentligt.
Vad jag förstår så innehåller majsvälling inte alls den näring som kattungar behöver för att växa och utvecklas. Därtill brukar den innehålla laktos, som många katter inte tål. Katter är ju köttätare, och ska rimligtvis inte födas upp på majs….
Normalt sett brukar man ge rådet att inte byta foder under de första veckorna i ett nytt hem, men här tänker jag att du nog måste börja få över dem på kött så snart som möjligt.
Äter de alltså ingen kattmat alls i dagsläget, eller bara "för lite"?
Jag tänker så här, att:
Prova i första hand att lägga till små portioner blötmat.
Minska på majsvällingen och späd ut den så den inte blir lika mättande, och servera den först efter att kattungarna fått riktig mat.
Ett problem är dock att kattungar bara brukar vilja äta det som deras kattmamma har ätit, och som hon har signalerat till dem är bra mat…
Om du kan få tag på Josefa Kovacic på Facebook så tror jag det vore det bästa i det här läget. Hon är extremt van vid små kattungar och allt som handlar om kattungar.
Gissar att det kommer att gå in fler kattungekunniga här i tråden under dagen…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Prova att blanda t ex blötmat-mousse i majsvällingen, börja med lite grann och öka sedan på successivt.
#4: Det ska jag göra 😊
#3: De äter ingen kattmat alls.
Men ska testa att blanda blötmat med majsvälling och minska med majsvällingen så småningom
#2 Hur säker är du på att kattungarna är 12 veckor? Hur mycket väger de?
Jag måste säga att vetskapen om att det finns uppfödare som släpper iväg kattungar innan de ens lärt sig äta fast föda gör mig bedrövad. Jag utgår ifrån att det är en huskattuppfödare det handlar om.
Sajtvärd Katter iFokus
#7: jag vet bara vad hon som hade dom har sagt.
Har inte vägt dom, så det har jag ingen aning om.
Ja, det är huskatt.
Men oj! Stackars kkatter, -och- stackars dig.
Att släppa iväg kattungar som inte äter riktig mat, att föda upp dem på majsvälling, det gör mig illa berörd.
Du har fått bra råd om att fasa in, med hjälp av den jäkla vällingen, och jag hoppas detgör att de börjar äta riktig mat snart.
Mousse med lite ljummet vatten och majsvällin(…) kanske kan vara ett sätt att få dem in på mat som de mår bra av.
Tänker också att en rejäl undersökning bör göras hos veterinären, och ett samtal till länsstyrelsen. Att föda upp katter på majsvälling kan fasen i mig inte vara tillåtet.
Hoppas verkligen det går bra för er.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
- Redigerat 2021-08-30 19:20 av Magrat
#8 Jag tycker du ska prova att väga dina kattungar så att du snabbt får koll på deras vikt. Väg dem sedan regelbundet så att du ser att de inte tappar i vikt (skriv upp vad de väger varje gång).
Man bör väga sin katt regelbundet eftersom viktnedgång kan vara ett tidigt tecken på att något inte är som det ska.
Hos vuxna katter vill man också ha koll på att de inte ökar i vikt och blir överviktiga (då det är svårt och inte helt ofarligt att banta katter).
#10: Det ska jag absolut göra.
Tack för alla tips, har fått båda två att äta blötmat ikväll 🥰
#10: Tack för alla tips, har fått båda två att äta blötmat ikväll 🥰
Det låter som ett bra framsteg. 😊 Nu får du ha lite extra koll i kattlådan och se hur magarna reagerar på den nya maten.

Bedrövligt att födas upp katter på detta vis.En anmälan till länsstyrelsen vore bra.
Stolt ägare till tre La permer
Är honkatten kastrerad nu eller är det bara en tidsfråga tills hon blir dräktig igen?
Sajtvärd Katter iFokus
#15 Skulle inte du, som erfaren uppfödare, kunna berätta lite om hur du gör/tänker när det är dags för kattungar att börja äta fast föda? Jag tänker att det kanske är många som läser i tråden, som inte har så stora erfarenheter av detta.
Har du någon gång råkat ut för att kattungar inte har velat börja smaka på kattmammans mat?
Använder du sk kitten-foder? Varför? Eller varför inte?