Uppfödning med min ena hona
Hej!
Jag har precis köpt två kattungar (honor) som är systrar så jag är lite ny inom detta området. Tanken är att jag ska sterilisera den ena av dem medans jag vill låta den ena bli dräktig då jag hade tyckt att det hade varit helt underbart att se en av dem få en kull. Dock sa då min pojkvän som tidigare haft katter och därav har mer erfarenhet än mig att det lät som en dum ide då den andra steriliserade katten då troligtvis kommer bli avundsjuk på katten som kommer få kattungar och att det i värsta fall skulle kunna leda till att hon då skulle kunna bita ihjäl några av min andra katts kattungar. Stämmer det? Isåfall hur stor är sannolikheten att det sker? Tänker de är syskon och borde istället vilja ta hand om varandras ungar eller har jag fel.
Jättetacksam för alla svar!
Mvh Maja!
Är det en stambokförd raskatt du köpt och är det stambokförd avel du i så fall tänkt använda henne i?
Sajtvärd Katter iFokus
Oj så mycket kan jag inte.. det vet jag faktiskt inte. Köpte dem av en uppfödare i närheten av mig för 500 kr styck på Blocket. Men jag antar att de är två vanliga bondkatter. För att göra henne dräktig har jag en vän till mig som just nu också har kattungar även hanar och i framtiden då låta min hona och hans hane träffas för att sedan hoppas på det bästa. Men finns det bättre sätt att göra det på så tar jag gladeligen emot tips! :)
Kastrera istället för sterilisera, mycket bättre (och man brukar inte sterilisera idag)
Är det inte raskatter: kastrera båda.
Buskavel (ja det blir detom det är huskatter utan bakgrund) är inget positivt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Det finns ett befintligt huskattöverskott så stort att 150.000 huskatter lever i hemlöshet. De behöver inte bli fler. En enda huskattkull kan ge upphov till ett oändligt antal nya huskattgenerationer som alla föds inom okontrollerad avel där omsorger och ansvarstagande inte är ett krav och det leder till att katter förr eller senare riskerar att fara illa. Väg den risken mot din önskan att ha en kull kattungar i några veckor…
Kastrera dina nuvarande katter.
Har du en önskan om att se kattungar födas kan du i framtiden bli jourhem åt en honkatt som blivit dräktig i hemlöshet och omhändertagits av ett katthem. Att t.ex. bli fodervärd åt en blivande avelskatt från registrerad raskattuppfödare är också en möjlighet att "ha en kull" på ett ansvarsfullt sätt och utan att bidra till ett av Sveriges största djurskyddsproblem.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-08-28 11:29 av OberonsMatte
Man avlar inte fram FLER katter i ett läge där det redan finns 150 000 katter som saknar ett hem.
Kastrera dina katter. Då slipper du också problemet med att de börjar felkissa inomhus.
Det är vi kattägare som tillsammans måste ta ansvar och se till så att det inte föds fler kattungar i ett läge då marknaden är mättad, och det redan finns fler katter än vad det finns hem som vill ha en katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
För att citera en väldigt klok och erfaren kattuppfödare här på forumet: "Alla katter har ett värde men inte alla katter har ett avelsvärde"
-Monica Lagerquist
Snälla, kastrera dina katter! Då gör du en insats för alla de tusentals bondkatter som redan söker hem.
// Harley
- Redigerat 2021-08-28 12:00 av Herveaux
#6 Ja, precis. Att katten inte behövs inom fortsatt avel innebär inte att kattens egenvärde är lägre eller att den är mindre värd att älska som familjemedlem. Majoriteten av alla stambokförda katter kastreras också utan att först användas i fortsatt avel. Det betyder inte att det måste vara något fel på dem, bara att de inte behövs för fortsatt avel.
Om alla stambokförda raskattungar hade varit blivande avelskatter så hade även det blivit okontrollerad avel där tillgången på raskattungar skulle överstiga efterfrågan med råge med den allmänt sett låga status det leder till.
Alla mina stambokförda raskatter har kastrerats utan att användas i fortsatt avel. Avel överlämnar jag till de som har kunskapen, engagemanget, ekonomin och tiden att se till att de kullar som föds får bästa möjliga förutsättningar i livet.
Sajtvärd Katter iFokus
#7: Exakt!
Den dag jag kommer ha katt(er) igen kommer de alla att kastreras, oavsett om de är raskatter eller bondkatter (från katthem).
Avel och genetik är väldigt intressant men jag har inte den passionen som krävs för ett seriöst avelsarbete med allt vad det innebär så uppfödning lämnar jag till eldsjälarna.
// Harley