Katter iFokus

Katter

Läst 327 ggr
Margaretha1990
1

Arg kattunge

Hej! Hämtade en kattunge igår, en hona. Hon är fyra månader gammal och kommer från en barnfamilj. Hon ligger hela tiden i sängen och springer inte iväg när man är nära henne. När man klappar ligger hon kvar men ena stunden när man klappar henne så spinner hon och nån sekund efter fräser och morrar hon och kan t.o.m. slå efter handen. Jag vet att katter kan reagera olika när dom flyttar men är detta vanligt? Vi har en kattunge sen innan också, en vildkatt som har levt ute i det vilda hela tiden. Han är inte sån och skulle påstå att han är lugnare jämfört med honan.

Tarotstollan
6

Hon kanske bara signalerar att nu räcker det med klappandet, hon vill vara ifred.
Hon kanske inte fick vara ifred så mycket hos uppfödaren eftersom de hade barn.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Margaretha1990
0

#1 Nä det tror jag inte. När vi hämtade henne så var det fyra småbarn som skulle springa efter henne och fånga henne 😕
Jag hoppas det blir bättre med tiden. Jag vet att det är väldigt kort tid för hon kom ju till oss igår men bara tänkte om det sån hon är 😅

Maria
9

Låt henne vara. Omställningen för henne är ju enorm.

/Maria

Herveaux
7

Jag hade fokuserat på att knyta band genom lek och att bara vara nära utan att röra henne, tex sitta eller ligga bredvid henne i sängen och läsa en bok eller surfa på mobilen/surfplatta. Visa att man respekterar hennes eget space. Vill hon kela får det ske på hennes initiativ och villkor.

// Harley

• Redigerat 2021-08-27 14:53 av Herveaux
Syntium
9

Tror som #1 att det blir för mycket. Katter är väldigt känsliga för "sensory overload", det blir för mycket helt enkelt. Därför kan en del katter reagera med att plötsligt bita när man har klappat dom. Tips är att sluta klappa men kanske vara kvar nära. Enligt min erfarenhet är det när det klappas på kroppen som det kan bli för mycket men att klia bakom/mellan öronen eller under hakan kan uppskattas längre.

Var uppärksam på kroppspråket, hur svansen rör sig, riktningen på öronen och ögonen och respektera kattens signaler.

"I'm too old for this shit."

Margaretha1990
2

Tack för alla råd ! :)

Margaretha1990
4

Det går bra med henne nu! Nu är hon som vilken kattunge som helst. Spinner och vill bli kelen med, allt är roligt att utforska och lekfull :)

Maria
2

Så roligt att höra😍

/Maria

Herveaux
2

#7: Vilken härlig uppdatering! 🥰

// Harley

MonicaLagerquist
2

Härligt!

Stolt ägare till tre La permer