Extra mättande mat?
Tips på extra mättande mat till en f.d. hemlös katt som (förståeligt) är besatt av mat?
Han är uppskattningsvis 16-17 år och jag har haft honom i 7 år.
Mathysterin har ökat senaste året då han börjar bli lite dement och virrig.
Jag skulle gärna mata honom mer (han skriker ihjäl sig 3 timmar efter matintag) men till saken hör att han 2018 blev diagnostiserad med ett hjärtfel och han måste då behålla vikten på grammet i princip.
Det som funkade att hålla vikten och mättnaden i schack var Satiety torrfoder.
Men det var svårt att få i honom tillräckligt med vatten så det slutade med att urinvägarna strulade och han blev satt på endast blötmat.
Har testat en uppsjö av sorter men det som jag kört på mer eller mindre hela tiden sedan 2018 är bozita i tetra. Han gillar maten men han får liksom aldrig nog.
En tetra har tidigare räckt två dagar, frukost och kvällsmat.
Nu har jag senaste året spritt ut det lite oftare under dagen utan resultat. Även ökat på mängden utan resultat.
Han är i övrigt frisk, kontrollerar hjärtat och gör seniorkontroll varje år, senast en månad sen och allt ser normalt ut så det finns inget annat medicinskt som förklarar hetsen.
Han medicinerar med Vetmedin.
Jag håller på att tappa fattningen här hemma. Jag får aldrig sova mer än några timmar åt gången. Det funkar dock ibland att stänga ut honom från sovrummet men det känns lite jobbigt i mammahjärtat samt att han till slut även går och gormar utanför dörren.
Har testat att leka lite mer för att avleda men han är inte riktigt någon lekkatt, det är typ 15 minuter under tvång i princip.
Någon som har tips på mat?
Har själv jobbat på katthem i nästan 10 år och har jobbat tätt med veterinärer dagligen dessa år, men jag har ändå inte fått ihop något optimalt varken själv eller med deras hjälp ännu.
Jag antar att man vid seniorkontrollerna även har tagit blodprover?
Frågan är om det du tolkar som hunger är just hunger eller om det står för något annat. En dement katt kan t ex bli mer orolig och högljudd. Läste nyligen om en kattägare vars katt behandlades medicinskt mot just demens, och där man upplevde att katten blivit mer harmonisk.
Min egen erfarenhet är annars att blötmat är det mest mättande. När det gäller människor så är det inte bara mängden mat som är viktig för mättnadskänslan, utan även hur länge måltiden pågår, lärde jag mig en gång i tiden. Så varför inte prova dtt servera tex frukosten fördelad på två frukostar, med en stund emellan. Och likadant med övriga mål.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.