Förstagångskattägare
Hej!
Vi fick hem 2 kattsyskon på 12 veckor i början utav veckan.
Jag har aldrig haft katt tidigare och har därför lite frågor. Har googlat runt en del, men tycker inte jag får några tydliga svar..
Vad gäller Kattsand, vanlig klumpande sand eller kristaller? Vi har vanlig klumpande sand just nu, men tycker den luktar så även om jag springer och tömmer lådan så fort dom varit där…
Och mat… Vad ska jag ge dom för mat?! Dom är tydligen uppfödda på "olika torr- och blötfoder från ica", vilket jag inte har för avsikt att fortsätta med. Gärna någon mat som är bra för dom, men inte den dyraste på hyllan..
Även lite tips på hur jag kan fixa iordning lgh lite roligt för dom.
Och gärna hur jag lättast nätar in balkongen.
Tack på förhand!
Just nu ska du inte byta mat, utan ge dem exakt det som de har fått hos uppfödaren, annars riskerar du att kattungarna blir dåliga i magarna, vilket man bör undvika. Att byta både hem och mat blir för mycket stress för små kattungar. Om ett par månader eller så kan du mycket långsamt slussa in ett nytt foder om du vill det. Bäst om de får blötmat som sitt basfoder i framtiden. Kattsand bör du också använda sådan de känner igen nu i början. Everclean oparfymerad tycker jag är bästa kattsanden för doftfri kattlåda. Katter vill inte ha parfym och du vill inte att det ska lukta katt. Så det är mitt bmsta tips, har provat mängder av sorter i liten lägenhet och tycker den sanden fungerar bra. Softcat är ett miljövänligt bra alternativ. Man kan även blanda. Undvik kristaller då många katter inte gillar sådana.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Håller med ovan att foderbyte får vänta och sedan införas i lagom takt. När det gäller Kattsand så finns de ju en del olika på marknaden, jag skulle rekommendera att lägga en extra slant för att få sand som inte luktar lika mycket, four friends oparfymerad är en favorit här.
Sen behöver katterna få möjlighet att klösa så ett klösträd skulle jag rekommendera då dom även kan ligga där, gärna flera klösmöjligheter. Sen att det finns ställen dom kan ligga på ifred om dom skulle vilja det.
Nätning av balkong kan jag dock inte svara på :)
Balkongen: använd svetsnät och fäst på träramar som fästs mot balkongen. Nättak är ett måste. Inga springor någonstans som är bredare än 2 cm. Kattungar kan typ pressa sig ut genom nyckelhålet…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 #2 Tyvärr är det enda svaret jag fått angående mat att dom fått olika sorter utav det som finns på ica.. Frågat vad men får bara till svar "olika". Fick med en liten påse med torrfoder och 4 påsar mjukmat whiskas, så mjukmaten är ju lätt att köpa samma men torrfodret lite svårare. Har försökt titta på påsarna i affären o se, men verkar vara blandat olika i påsen jag fick med. Tror bl.a det är Friskies utav vad jag kan tyda på utseendet..
Har ni något bra tips på bra mat att byta till senare? Som ni kanske förstår kommer dom att vara innekatter. Det är 1 utav varje kön, så kommer till att börja med kastrera hanen när tiden är inne.
Okej, tack för tips på sand! Har fptt höra att jag tömmer lådan för ofta (tömmer direkt när jag ser att dom varit inne), att dom kan bli kinkiga och vägra gå om man typ är borta under dagen och jag inte tömt på några h, stämmer detta? Nr 2 kommer jag givetvis fortsätta ta bort direkt om jag är hemma och vaken.
Klösträd har jag beställt ett i fullhöjd (golv till tak) med 4 liggplatser/grottor, leksaker osv, fram tills det kommer har jag köpt en mindre klösstolpe typ och även ett hus med klösbräda i.
Har även tänkt göra som en klättervägg åt dom utav vägghyllor och även där tänkt fixa lite liggplatser.
#3 Haha okej, tack!!
Att bara servera blötmat är det bästa på sikt. Man brukar säga att "all blötmat är bättre än torrfoder". Om det fortfarande är "helt sant" låter jag vara osagt…
Som jag ser det så finns det ingen anledning att inte hålla rent kattlådan ordentligt, men det viktigaste är att man har flera kattlådor. Man bör ha en kattlåda per katt och en extra, brukar man rekommendera. Har aldrig hört att man skulle kunna vara för noggrann med rengöring.
Försök få katterna kastrerade tidigt. Det händer i enstaka fall att katthonor blir dräktiga redan vid 4 mån ålder, och de är inte alls redo att bli mamma då. Kastrering är också bra så man undviker katter som börjar felkissa där hemma.
Glöm inte att även vaccinera, IDmärka, ägarregistrera och försäkra katterna om det inte redan är gjort.
#5: Okej, så egentligen kan man ge enbart blötmat…?
Okej, perfekt :)
Ja jag har redan ringt och pratat m vet. här som kunde göra det vid 4 månader, dom kommer chippas m.m samtidigt!
Man kan absolut ge bara blötmat, men är kattungarna inte vana vid det så kan de få problem med magen, så försök ge så lika som hos uppfödaren nu i början. Diarre hos kattungar är inget kul.
#8: Okej! Tack!
#8: Har du något tips på bra blötmat? Tänker att det är bra att ha koll inför framtiden. Förstår att i princip alla kattägare har sina olika favoriter.. Men man kan ju sitta och läsa i en evighet utan att bli det minsta klokare, för det står ju olika vart man än läser. O i den ena undersökningen får det fodret som är sämst i en annan undersökning högst betyg… Hade full koll på hundfoder när jag hade hund, men har somsagt aldrig haft katt tidigare..
Mjau/Bozita anses generellt vara bra kvalitet och dessutom ett prisvärt alternativ så det är min rekommendation! Lycka till med de nya familjemedlemmarna!
Instämmer med #11. Deras blötmat brukar få gott betyg. Men det gäller att byta foder lååååångsamt. 😊
#10: Mjaus blötmat på tetra/burk har vi till våra och de älskar dem, samt mår väldigt bra av dem😊 särskilt nöt, kalkon och kyckling är favoriter här. Föredrar Mjau då de har 100% animaliska proteiner.
#11 #13
Okej, är det helfoder?
Detta står på Arken Zoos hemsida:
Våtfoder av sämre kvalitet har ofta som huvudingredienser "kött och animaliska produkter" och "vegetabiliska produkter".
Mjaus blötfoder har just "kött och animaliska biprodukter" som huvudingrediens. Någon som vet nåt om eller testat Carnys blötmat?
Ingredienser
Nötkött, kalv & kyckling: Nötkött (32 %, hjärta, kött, njure, juver), kalv (17 %, lunga, lever), kyckling (16 %, lever, hals).
Nötkött & fjäderfä: Nötkött (39 %, lunga, hjärta, kött, njure, juver), kycklinglever (14 %), kalkonhjärta (6 %), ankhjärtan (6 %), kalciumkarbonat.
Fjäderfä-cocktail: Kyckling (44%, mage, lever, kött, fett), 15% kalkonhjärta, 6% ankhjärta, kalciumkarbonat, natriumklorid.
Tillsatser
Näringstillsatser per kg:
200 IE 3a671, 0,75 mg 3b202, 1,4 mg 3b503, 25 mg 3b605.
Teknologiska tillsatser per kg:
1,5 mg 3b405.
Tankar, åsikter? Somsagt, vill det bästa för katterna så frågar hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Både Mjaus och Bozitas blötmat är helfoder och anses som sagt vara bra. Känner inte till det foder du nämner.
Färskfoder finns också. Det är rått kött, ungefär som råa köttbullar, men med inälvor och benkross alternativt tillsatta näringsämnen som gör dem till helfoder. Brukar finnas i frysdisken i djurbutiker.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️