Kan katter dricka kolsyrat vatten?
En av mina katter älskar att dricka Ramlösa. Min fråga är om det är okej eller om det är farligt med salterna och allt? Dricker inte det varje dag och dricker endast lite varje gång.
Ja djur kan dricka kolsyrat vatten, förutsatt att det inte innehåller andra ingredienser, såsom smaktillsatser. Sen finns det en gräns för hur mycket de kan dricka. Ger du en hund en hel vattenskål med kolsyrat så kan det mycket väl uppgå i dödlig dos. Men små mängder för katt är inte farligt. Min ena katt äter olivtvål varje gång han går förbi den. 🤷♀️😆
Det finns ingen anledning att ge kolsyrat vatten till katt, och det är knappast något som någon av oss kan rekommendera. Kranvatten är ett bättre alternativ.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: tack för svaret. Blir inte så mkt hon dricker då hon stjäl från mitt vattenglass.
Olivtvål var ju speciellt.
#2: Kranvatten är absolut ett bättre alternativ. Det är inte så att jag ger katten en skål med kolsyrat vatten utan hon stjäl det från mitt vattenglass ibland.
#2: nej jag rekommenderar ju inte att ge det åt katter, men nu var frågan om de får dricka det. Svaret på den frågan är ja, det är inte skadligt för katten att någon gång smutta lite ur ett dricksglas. Nu är det ju inte frågan om att katten dricker stora mängder dagligen.