Katter iFokus

Katter

Läst 258 ggr
Molleboll
0

Ny katt

Hej allihopa!
Har en fråga som jag hade behövt ha lite svar på och tänkte att det kanske finns någon här som har en bra svar.

I söndags hämtade vi hem en ny hankatt på 1 år som heter Grålle. Vi har redan en katt här hemma som heter Molly som också är 1 år. Båda två är kastrerade. Och jag undrade bara hur lång tid det kommer ta ungefär innan de i alla fall accepterar varandra. Vet att det kan vara väldigt olika men tänkte hur det var för er och om ni har några tips? Det är mest bara morrande och fräsande från Molly men oftast bara när han kommer för nära henne. De kan vara i samma rum utan några ljud men då håller Molly koll på honom. Men ibland har hänt några gånger att Grålle hoppar på Molly men att hon då springer iväg. Vilket jag inte riktigt vet Om det handlar om att han vill busa eller om han bara vill attackera henne. Men är mest hon som är rädd för honom för när han väl kommer ut om dagarna så lever han som ingenting och känner sig hemma medans Molly ibland kan vara lugn men ofta har hon ett öga på honom. Undrar bara om jag kan hjälpa henne på något sett då jag tycker det är svårt att se henne så rädd.

Tacksam för alla svar och tips ♥️

OberonsMatte
2

Betyder "när han kommer ut om dagarna" att katterna hålls åtskilda i olika rum på natten? Är de "tillsammans" all övrig tid?

Hur låg tid det tar är så individuellt så det är nog faktiskt bättre att du inte har något att jämföra med. Att sammanföra vuxna katter är alltid påfrestande, men båda katterna är unga och av det du berättar tycker jag att det verkar vara en relativt enkel introduktion.

Eftersom det är Molly som fått en inkräktare på sitt revir så är det naturligt att hon känner sig lite oroad över det, men att hon bara morrar/fräser när han kommer FÖR nära är positivt.

Att Grålle hoppar på Molly ibland kan mycket väl vara försök till lek (vid 1 års ålder har katter nära till lek), men det kan också bero på att hennes reaktioner signalerar osäkerhet och att det provocerar honom att försöka skrämma henne. Vad gör Grålle när Molly springer iväg i en sådan situation? Springer han efter och skrämmer henne ännu mer eller tar "leken" slut då?

Att separeras och mötas på nytt varje dag förlänger introduktionstiden, men ger samtidigt katterna en ibland välbehövlig paus, så det gäller att ha förståelse för det.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
3

Mitt bästa tips för att lugna katter som känner sig oroade och rädda (när det flyttat in en ny katt) är att vara precis som vanligt som om den nya katten alltid har bott där.

Eftersom den rädda katten upplever situationen som hotfull och farlig är det viktigt att man som ägare inte råkar förstärka/bekräfta den känslan genom att själv börja bete sig och prata på ett helt annat sätt än man gör när allt är lugnt och som vanligt. Jag tror alltså att katter påverkas mycket av hur ägaren verkar uppfatta situationen. Verkar ägaren oroad så blir det som en bekräftelse på att situationen faktiskt är farlig och då oroas katten ännu mer.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-08-07 01:05 av OberonsMatte
Molleboll
0

#1: Grålle kommer bara ut från ”sitt rum” på kvällen/natten. Vi har alltid dörren öppen så han kan komma ut men han har gjort det till en vana nu att han inte kommer ut för att kolla läget förens vid åtta tiden på kvällen. Vi håller dem isär när vi sover då vi inte kan ha ett öga på dem då men annars har de alltid möjlighet att träffa varandra så länge vi är hemma.

Efter Molly sprungit iväg så låter han henne vara. Han springer inte efter henne utan kommer tillbaka lite senare igen för att kolla läget typ.

Tack så mycket för dina synpunkter och råd. Blir lite stressad av att se Molly så rädd men vet att du har rätt att jag måste inte visa det då de säkert känner av det och får dem att stressa upp sig ännu mer