Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratdjurskydd
Läst 382 ggr
OberonsMatte
3

Kattmördare

I dagarna kom nyheten om att straff utdömts till den kattmördare i Brighton (England) som under en 9-månadersperiod 2018/2019 knivskar 16 katter (9 dödades och 7 skadades). Straffet blev fängelse i 5 år och 3 månader. För själva skadandet/dödandet utdömdes 5 år och för knivbärandet 3 månader.

"Jättebra" tycker kanske de som gillar straff, men jag förstår inte hur en person som går omkring och knivskär katter i 9 månader kan anses frisk..? Hur kan man tro att 5,3 år i fängelse kommer göra den personen mindre farlig när han kommer ut igen?

I Sverige har vi haft ett par liknande fall, t.ex. den uppmärksammade kattmördaren i Lerum som begick upprepade kattmord under 12 månaders tid. Han dömdes 2009 till sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning och bor idag (12 ÅR senare) fortfarande på ett särskilt boende för psykiatrisk vård med bemanning dygnet runt. Det tycker jag känns betydligt mer betryggande än att han skulle ha släppts ut som vemsomhelst efter avtjänat fängelsestraff. Vad tycker ni?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/brittisk-katt-seriem%C3%B6rdare-d%C3%B6ms-till-f%C3%A4ngelse/ar-AAMKxmv?li=BB13lZo5

Sajtvärd Katter iFokus

Steve Bouquet, 54, har i dag dömts till fem år och tre månaders fängelse för att ha dödat nio katter – och skadat ytterligare sju. Katterna knivskars till döds under 2018 och 2019 och den brittiska polisen hade till en början svårt att komma djurplågaren på spåren. Polisens genombrott kom när en skadad katt kom hem. Ägarna följde blodspåren och insåg att djurplågaren antagligen hade fångats på en övervakningskamera. I Bouquets telefon hittades...
Herveaux
2

#0: Jag kan bara hålla med dig. Jag är så dåligt insatt i brittiska rättssystemet men man får väl hoppas på att fängelsedömda (eller iaf de av den här kalibern) också kommer få ha någon form av psykolog-kontakt och inte "bara" sitta av tiden så att säga.

// Harley

Tarotstollan
2

Han borde låsas in på livstid!🤬 Sådana människor har inte ute i samhället att göra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

OberonsMatte
2

#2 Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning kan betyda frihetsberövad på livstid. Den person som suttit frihetsberövad längst tid i Sverige dömdes till rättspsykiatrisk vård. Han var frihetsberövad när han dog vid 85 års ålder och hade då varit frihetsberövad i 66 av de åren.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-07-31 18:47 av OberonsMatte
Uppkatten
2

Det handlar väl lite grann om vilken vård han kan få under sin fängelsevistelse. Men naturligtvis känns det tveksamt. Människor som skadar djur riskerar också att trappa upp sitt beteende och börja skada barn/kvinnor o s v…

Men det är alltid svårt att uttala sig om ett fall som man inte känner till närmare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

#4 Att den här personen dömdes till längsta möjliga tidsbestämda fängelsestraff för djurplågeri tyder på att de anser att han var fullt frisk under de här 9 månaderna (!) som attackerna skedde. Själv påstår han att han är och alltid har varit ofarlig för katter och det kommer han förmodligen påstå den dag han släpps ut också.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-08-02 12:48 av OberonsMatte
OberonsMatte
0

#4 Jag håller definitivt med om att dödande av slumpvis utvalda katter under en längre period innebär stor risk för att valet av offer så småningom blir en människa.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Vet inte hur det är i England, men mannen kanske inte uppfyllde de kriterier som lagstiftningen kräver för att kunna utdöma psykiatrisk tvångsvård? Kanske ansåg de t ex att han led av måttlig psykisk störning, men inte av pågående allvarlig psykisk störning (om t ex det är kriteriet för tvångsvård)…?

Vet inte heller vad de har för möjligheter att döma till vård för att förhindra eventuella framtida brott.

Men att ha dödat i den här utsträckningen är definitivt oroväckande… och jag skulle tro att risken är överhängande att han tar upp dödandet igen när han kommer ut. Förhoppningsvis får han någon typ av psykiatrisk behandling där han befinner sig.

Undrar hur vanligt det är att man får sitta av hela sitt straff där han befinner sig…? Eller om han snart är ute igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Här finns en artikel som visserligen har några år på nacken men som tar upp det här med varför "man" plågar djur…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPAw0z/psykologiprofessor-darfor-plagar-man-djur

En hundvalp skjuts med luftgevär, hästar lämnas utan mat och ett lamm stenas till döds. De senaste månaderna har flera fall av djurplågeri uppmärksammats. Men vad är motivet – varför gör människor så här?
Uppkatten
0

OberonsMatte
0

#7 När jag läser lite mer noggrant i engelska artiklar framkommer det att han enbart dömdes för skadegörelse av annans egendom (criminal damage) - inte (!) djurplågeri… (eftersom djuren inte var hans egna).

Katter anses rent juridiskt vara lös egendom i England, precis som i Sverige, men i det här fallet tycks de enbart ha gått på den linjen utan att lägga någon vikt vid hur alarmerande den här typen av "skadegörelse" är.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-08-02 14:19 av OberonsMatte
Uppkatten
0

#10 Inte bra.

Det säger en hel del om deras syn på djur, när de inte dömer för djurplågeri.

Att se djur som objekt istället för som levande varelser med känslor och tankar (osv) är både gammeldags och direkt felaktigt.

De här katterna måste ha lidit fruktansvärt, både fysiskt och psykiskt.

OberonsMatte
1

#11 Om lidandet inte hade värderats så hade nog inte domen blivit 5 år i fängelse.

Det stora felet (tycker jag) är att en person som under 9 månaders tid knivmördat slumpvis utvalda katter anses vara frisk och ofarlig nog att få ett tidsbestämt straff.

Den här galningen påstår själv att han gillar katter och är helt harmlös, så antingen ljuger han eller lever i fullständig förnekelse. Med de bevis som finns så är risken överhängande att han kommer vara livsfarlig när han kommer ut efter ett på förhand tidsbestämt straff (även för människor).

Sajtvärd Katter iFokus