Könsbestämma kattungarna
Kattunge nr 3 är ju en solklar tjej och jag tror att de röda är killar, men 1:an är jag lite fundersam över…(efter att ha stirrat på bilderna och jämfört fram och tillbaka).
Eftersom färg ärvs genom x-kromosomen (som är en könskromosom) så kan även färgen vara en ledtråd. Hanar (xy) ärver enbart en av mammans färganlag, men honor (xx) ärver färg från både mamman och pappan. Jag utgår ifrån att mamman är sköldpaddsfärgad, men är pappan röd eller svart? Är alla kattungar enfärgade?
Sajtvärd Katter iFokus
#2: hej! Mamma är sköldpadda och pappa orange! Därför inte helt omöjligt med en röd tjej i kullen 😊
Håller med om att det inte känns helt solklart på en av de röda.
Tack för hjälpen dock! Vetrinären lär väl få ge ett slutgiltigt svar när det är dags för vaccination 😊
#3 Är pappan röd kan det inte födas helsvarta honkattungar eftersom honor ärver färg både från pappa och mamma. Är den uppenbara honkattungen (nr3) sköldpaddsfärgad (anar nästan det på bilden)? Hur är det med den andra mörka kattungen? Har den något rött på sig?
Sajtvärd Katter iFokus
#4:
Ingen av kattungarna är helt svarta. Övervägande svart dock varför de kallas svarta här hemma 😅
#5: honkattungen med små fläckar av rött.
Den andre svarta fläckar av vitt.