Glups kattunge låter mig inte äta ifred
Vi har en fem månader gammal kattunge. Ända sen vi fick honom har han inte slutat tigga mat. Han klättrar upp på oss och kämpar allt han kan för att nå vår tallrik för att få smaka. Lite irriterande att inte få äta ifred.
Tips på hur man kan bryta detta beteendet? Är det elakt att stänga in honom i ett annat rum? Vad får han smaka och vad får han inte smaka? Jag låter han oftast smaka lite om det är kött eller fisk, uppmuntrar det hans beteende?
Ja, om du låter honom smaka så lär det förstärka hans beteende.
Har han fri tillgång till kattmat?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: I princip. Har alltid hans matskål framme när jag är hemma. Problemet är att han och hans storasyster på två år tycker om att äta av varandras mat, vilket gör dom dåliga i magen, så han har ingen mat framme när jag inte är hemma.
Storasystern tigger inte alls och har aldrig varit intresserad av min mat, om jag inte äter lax.
Unga katter behöver ju äta mycket, eftersom de växer och är aktiva. Men har han någorlunda "fri" tillgång till mat så är det nog bra att sluta ge smakbitar och låta honom vara i ett annat rum när ni lagar mat/äter. Snart kanske han är en bjässe på 6 kg som försöker slita maten ifrån er vid matbordet och då är det inte gulligt längre… 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ge honom hans mat medans ni lagar maten så han har ätit och är mätt lagom tills ni ska äta.
Ge honom ingenting från bordet eller tallriken. Vill ni ge honom något gått ge honom då det efter att ni dukat av bordet, så han lär sig att när ni äter får han ändå ingenting.
Har katterna olika foderbehov kan jag rekommendera Surefeed-automater som bara öppnas när de läser av rätt katts id-chip.
Vill du göra katten mindre intresserad av din mat måste du sluta låta honom smaka av din mat. Varje gång han får smaka lär du honom att din mat även är hans och att det lönar sig att visa intresse för den. Att försöka smaka så fort mat kommer fram är ganska stressande även för katten.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för alla svar och tips. Jag ska se till att vara stenhård mot honom och inte låta honom smaka, samt ge han mat innan jag börjar äta. Som #3: säger lär det inte vara lika gulligt när han är fullvuxen. Jag är inte så duktig på att säga nej men får lov att bli bättre.
#5: Jag har faktiskt funderat på såna men varit lite tveksam pga priset. Funkar de bra då? Dom kan inte sno mat av varandra om de trycker in huvudet i skålen?
#6 Ja, SureFeed-automaterna fungerar väldigt bra. Mina fyra katter har varsin som jag skaffade när min äldsta behövde sättas på strikt njurdiet. Nu finns inte han kvar längre, men olika foderbehov uppstår fortfarande. T.ex. när någon är lite dålig i magen, får symtom på foderallergi eller bara för att hålla koll på vad och hur mycket var och en äter. Om en katt har minskad aptit så märker jag det direkt.
Har man väldigt matfixerade katter kan det hända att de lyckas sno åt sig lite från kompisens automat, men aldrig lika mycket som när maten står framme helt oskyddad. Man kan även ställa in stängningen så att den stängs fortare när rätt katt går därifrån och det går även att köpa till särskilda skydd så att kompisar inte kommer åt maten från sidan. En del gör även egna skydd så att öppningen framifrån blir mindre. Jag har inte behövd några sådan extraåtgärder.
Automaterna är ganska dyra, men med tanke på hur länge man kan använda dem och hur oproblematiskt olika foderbehov blir så är de väl värda pengarna. För att minska kostnaden kan man även leta begagnade automater (som kan finnas på olika säljsidor och fb).
Sajtvärd Katter iFokus
#0: Känner verkligen igen mej i det du skriver! Våra två katter som är bröder, var också helt hopplösa i början. Så fort man grejade med mat, antingen på köksbordet eller diskbänken, så flög dom upp och försökte tjuva nåt. Ibland med sån fart så de kanade fram. Likadant när man skulle göra iordning deras mat och lägga upp i skålarna så var dom uppe på bänken och ville få tag i maten innan den ens var i skålen. Vi kunde lyfta ner dem hur många gånger som helst. När vi satt vi bordet kunde vi få resa oss upp otaliga gånger för att schasa ner dem från diskbänken. Det var så jobbigt och stressande men vi var konsekventa. Aldrig låta dom få från bänken eller bordet och bara lyfta ner igen och igen och igen…
Idag är dom drygt ett år och problemet är helt borta. Nu har dom lärt sej och kan uppföra sej. Så du måste bara vara envisare än katten så blir det nog ordning till slut. Lycka till!
#6: Förstår dig så väl. Vem är duktig på att säga nej till de små sötnosarna?
Men ibland måste man.