Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsakosthållningkattmat
Läst 494 ggr
Kattpatrullen
2

Antibiotikaresistenta bakterier i rå hundmat

Även om studierna av artikeln att döma verkar ha gjorts uteslutande på hundmat är situationen säkert liknande för katter. Intressant läsning och bra att ha med sig när man navigerar i foderdjungeln.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-varnar-antibiotikaresistenta-bakterier-i-hundmat

Forskare vid University of Porto har analyserat prover från 25 olika tillverkare av rå hundmat. I alla proverna hittades antibiotikaresistenta bakterier. Nu varnar forskarna för en ”internationell hälsofara”.
Vixxen
2

Bra att forskarna varnar!

Maria
2

Obehagligt.

/Maria

MonicaLagerquist
2

Läskigt.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
0

Jag är inte förvånad. Det säger sig självt att det måste finnas risker med att hantera och servera rå mat till hundar och katter. Håller med om att det inte känns bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
0

Det är väldigt illa.
Det säger också en del om hur spridda dessa antibiotikaresistenta bakterier är. Att det kan ställa till problem är bara förnamnet liksom …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
1

Usch! 😠 Ja, överanvändning av antibiotika är ett verkligt problem för människor och djur.

Silvestris
8

Det är ju inte mer riskabelt att hantera rå hund- eller kattmat än rått kött som man hanterar för att laga mat till sig själv. Bakterierna finns hos slaktdjuren, de tillkommer inte automagiskt när man gör hund- och kattmat.

Problemet är att används mycket antibiotika i jordbruket globalt sett. Enorma mängder, inte bara som tillväxtfrämjande till djur utan även för att bespruta växter (tex apelsiner) för att minimera svinn pga bakterieangrepp.

När ni köper svensk kyckling kommer den från importerade avelsdjur. Avelsdjur som har med sig bla ESBL-producerande bakterier. Ni löper sannolikt större risk att smittas av antibiotikaresistenta bakterier när ni lagar kyckling till er själv än av att ni ger katten rått kött.

Problemet är verkligt, men åtgärdas på intet sätt genom att låta bli att ge katten rå mat. Problemet måste åtgärdas från grunden. Livsmedelsproducerande djur måste hållas under goda förhållanden så att de inte behöver antibiotika för att vara ekonomiskt gynnsamma och angrepp på växter måste ske med andra metoder än genom besprutning med antibiotika eller gifter.

Magi-cat
0

#7 Bra sagt!
Men sorgligt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
0

#7 Klok som en bok som vanligt.

Stolt ägare till tre La permer

Kattpatrullen
1

#7 Jag hoppas att jag har fel men jag misstänker att det många gånger är mindre noggrann hantering under hela livsmedelskedjan när det kommer till djurmat. Bl.a. därför jag tänker att det är bra att ha med sig detta när man funderar på och köper foder till sina djur. När jag bodde i Sverige köpte jag t.ex. enbart svenskt kött till oss, det valet kan man mig veterligen inte göra vid valet av råmat till djur. Att ha koll på ursprunget på råvaran och känna sig bekväm med tillverkningsprocess, etc. tänker jag är lika viktigt när man utfodrar sina djur som sig själv. Det enda man kan påverka själv är ju hanteringen efter inköpet och vilka eventuella fakta man väljer att ta reda på innan.

Jag säger inte att all råmat är dålig eller att man inte ska köpa den. Bara att det finns saker att fundera över precis som när man väljer annat foder.

Kattpatrullen
1

#7 Dessutom tänker jag att en skillnad och risk också ligger i att djuren faktiskt får i sig bakterierna i och med att de äter köttet rått medan det vi själva äter är upphettat så att bakterierna dör.

Uppkatten
1

#11 Exakt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pandi00
1

Tur detta inte gäller i norden. Köper endast svenskt, finländskt och norskt kött till mig och katterna. Denna artikeln har alltså inget med t.ex. Mush Vaisto att göra.

Pandi00
2

#10: Mush Vaisto får sitt kött från finländska, svenska och norska gårdar och har samma krav som på köttet till människor.

Silvestris
5

#11:

Vad som missats i media är att multiresistenta bakterier hittas i alla typer av hund- och kattmat, inte bara i rått.

https://www.svenskafarskfoder.se/post/svar-pa-mediaartiklar-kring-antibiotikaresistens-i-hundmat

Och ja, katter som äter råfoder äter köttet rått men människor som smittas av patogener från kött gör det pga bristande hygien. Antingen i sitt eget kök, i fabrik eller restaurangkök.

Hur hanteringen av råvarorna i djurfoder är beror säkert på tillverkaren. Mögel i spannmål pga undermålig kvalite eller förvaring, histamin i fisk pga bristande hygien, patogener från kött pga bristande hantering osv.

Hanteringen är sannolikt bättre i Europa än i USA och stora delar av Asien pga lagstiftning och vi kan nog vara rimligt säkra på att hygienen på foder tillverkade i Norden är god pga lagstiftning och lång tradition av arbete med livsmedelshygien och vår nära relation till våra sällskapsdjur.

Resistenta bakterier kan finnas i såväl våtfoder, torrfoder som färskfoder men husdjur tycks inte vara betydande källa för smittspridning.
Kattpatrullen
2

#15 Jag hade tyckt att det var intressant att förstå frekvensen av förekomst i t.ex. värmebehandlat våtfoder jämfört med råfoder. Jag tänker också minst lika mkt på vad katterna (i mitt fall) får i sig som smittorisken för mig och deras husse, dock verkar det som att både tidningsartikeln och svaret du länkade till fokuserar på risker för människor snarare än djuren.

Oavsett tycker jag det är kanon att man forskar på foder och risker och fördelar med olika typer av foder så att vi får bättre och bättre förutsättningar att utfodra våra fyrbenta familjemedlemmar på bästa sätt.

Rafflan
0

#7: Problemet är att människor slickar inte på andra människor och vi bajsar i toan och spolar.
Hundar slickar gärna på människor, både på händer och ansikte och kan på så vis sprida smitta till människor, även via avföringen kan smitta komma ut som sedan andra djur kommer i kontakt med.
Samma med katter, katter slickar dock sig själv, sedan klappar vi katten och kan på så vis bli smittade, vi städar även kattlådan där vi kan bli smittade (precis som gravida helst inte ska städa kattlådan pga smittorisk).

Så även om vi inte blir sjuka av att ta i den råa maten och lägga i matskålen kan vi bli sjuka genom djurets saliv eller avföring.

Rafflan
0

#13: Problemet finns även i svensk kött, tex fläsk och kyckling.

Rafflan
1

#15: Svensk färskfoder är kanske inte värdens mest pålitliga källa. SLU är väl en bättre källa ;)

"I studien analyserades avföringsprov från 25 hundar som utfodrats med färskfoder och 25 hundar som utfodrats med torrfoder. I avföringen från hundar som utfodrats med färskfoder kunde E. coli som är resistenta mot penicillin och vissa andra antibiotika, så kallade ESBL E. coli, isoleras från 13 prov. Campylobacter isolerades från 12 prov och Salmonella från ett. Hos 18 av dessa hundar kunde minst en av de sjukdomsframkallande bakterierna påvisas.
Från de hundar som utfodrades med torrfoder isolerades ESBL E. coli från endast ett prov, Campylobacter från fyra och Salmonella kunde inte påvisas i något prov."

Färskfoder 18 av 25 hundar hade smitta i avföringen.
Torrfoder 1 av 25 hundar hade smitta i avföringen.

källa: https://www.slu.se/forskning/kunskapsbank/publicerat/sport--och-sallskapsdjur/hundnotiser/utfodring-med-farskfoder-kan-sprida-patogena-bakterier/

Att utfodra hundar med färskfoder har blivit populärt, men det finns risker med detta. Köttråvaran i foderbutikernas frysdiskar består av slaktbiprodukter som inte har värmebehandlats och fodret...
Uppkatten
3

Extra viktigt att ta hand om hundbajset ute om man serverar hunden färskfoder alltså…?

Rafflan
1

Det finns hur mycket studier som helst på färskfoder och alla säger samma sak. Det finns en ökad risk med att ge färskfoder till sina djur eftersom man ger köttet rått/obehandlat.

Däremot är det ingen som avråder från att ge färskfoder eller säger att färskfoder är farligt. Bara att man ska vara noga med hygien och visar man sjukdoms symtom kan det vara bra att nämna det för sjukvårds personalen.

Färskfoder/BARF har sina fördelar och nackdelar.
Torrfoder har sina fördelar och nackdelar.
Burkmat har sina fördelar och nackdelar.

Det finns ingen forskning/studie om säger att något är bättre än det andra.

Rafflan
1

#20: Extra noga hygien vid hantering av fodret. Extra noga hygien vid hantering av urin/kräk/avföring.
Om du eller djuren blir sjuka är det viktigt att nämna att djuret äter färskfoder/barf så sjukvårds personalen kan ha med det i bakhuvudet när man tar reda på varför du eller djuret är sjukt.

Silvestris
1

#17:
Fast det finns ingen forskning som tyder på att hundar och katter är några betydande smittkällor till antibiotikaresistenta bakterier hos människor.

Och som sagt, dessa bakterier finns i upphettat foder också.

Uppkatten
0

#23 Beror det på att forskning saknas, eller beror det på att problemet är begränsat?

Rafflan
0

#23: Att antibiotikaresistenta bakterier kan spridas emellan djur och människor är ingen nyhet och finns massor med forskning på.

"I studien undersöktes 39 prov av färskfoderprodukter från åtta olika färskfodermärken."
"I nio av proven kunde ESBL-bildande E. coli isoleras."
källa: https://www.sva.se/djurhalsa/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl/esbl-producerande-escherichia-coli-i-farskfoder-for-hund/
ESBL har ämnen som bryter ner de flesta antibiotika ur penicillingruppen och gör att dessa inte kan användas. Detta är ett växande antibiotikaresistensproblem

Färskfoder är foder som består av råa slaktbiprodukter. Det säljs djupfryst. Fodret ska inte kokas eller på annat sätt tillagas eller värmebehandlas innan det ...
Rafflan
0

#24: Finns forskning, läs mitt svar #25

Däremot verkar antibiotikaresistens vara ett väldigt litet problem när det kommer till färskfoder.
Överanvändning av antibiotika utomlands är nog ett större problem än vad färskfoder är.

• Redigerat 2021-07-17 23:22 av Rafflan
Kattpatrullen
2

#19, #21 Visst är SLU en bättre källa! Tack för alla svar, och särskilt för infon om färskfoder vs torrfoder. Jag hade inte Googlat och länken i artikeln fungerade inte för mig.

Jag känner fortfarande att fokus på handhygien m.m. är för att skydda mig och inte mina djur. Det som är mest intressant för mig med detta är (förutom den generella aspekten med antibiotikaresistens och problematiken med antibiotika i djurfoder o.s.v.) är vad som är bäst för mina djur.

Silvestris
0
Zoonoses are diseases that are transmitted from animals to humans. About 75 percent of emerging infectious diseases are zoonoses, just like the coronavirus disease (COVID-19) that’s caused by severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2). Domesticated animals such as pets can carry parasites and other pathogens to people. However, a new study suggests that pets are not a significant source of transmission to humans.
Silvestris
2

#19:

SLU är en mycket bra informationskälla, så även SVA och om du läser Svenska färskfoders källförteckning ser du att SVA finns med.

Visst är det en branschorganisation men då jag är väl insatt i branschen vet jag att de är ytterst seriösa och tar till sig all forskning.

Att antibiotikaresistenta bakterier finns i djurfoder (inte bara rätt) är ingen nyhet, men vi har ännu inte kunnat se att sällskapsdjur är de som sprider dem till människor.

God livsmedels- och handhygien är A och O oavsett vad djuren äter. Katter använder tungan som toapapper och hundar äter bajs. Värt att tänka på innan man pussar sina djur på nosen…

Rafflan
1

#28 liten risk är fortfarande en risk. Och även om det är lite risk att människan blir smittad finns det fortfarande en risk att djuret blir smittat, vet du om att djur dör av multiresistenta bakterier?

#29 Ingenstans i artikeln du delade från Svenska färskfoder har de länkat SVA eller SLU som källa.

Om du är insatt borde du även vara insatt i att det finns för- och nackdelar med alla foder, och att förneka nackdelarna med ett foder är väldigt oseriöst.

• Redigerat 2021-07-18 18:42 av Rafflan
Silvestris
3

#30:

Jag är mycket väl medveten om för- och nackdelar med olika fodertyper, men det är också viktigt att vara sanningsenlig och det är inte bara i färskfoder man hittar antibiotikaresistenta bakterier. Vilket media i det här fallet verkar påskina.

Och jag vet att både människor och andra djur dör pga antibiotikaresistens. Jag vet även att katter dör av andra till stor del foderrelaterade sjukdomar tex. urinstopp och diabetes. Sannolikt i mycket större omfattning än till följd av antibiotikaresistens.

Jag anser inte heller att det förs en seriös diskussion om hur problemet ska tacklas i grunden. Det är inte valet av katt- eller hundmat som kommer lösa problemet.