Katter iFokus

Katter

Läst 405 ggr
Djurälskaren#4
0

Gammal katt

Hej,
Min familjs katt som är 17 år har tappat en tand och nu har hon börjat dregla och det kommer ibland även blod, vi har fått tid hos veterinären så dom ska göra en undersökning och bedömning, men min fråga är om någon har erfarenhet av en gammal katt och när man söker vård för dom, kommer ex veterinären ta bedömningen utifrån hennes ålder och inte tycka att det är lönt att hjälpa henne?
Jag har ju verkligen inte förberett mig mentalt för ett sånt besked :(

Maria
4

Det kan ju vara så att hon behöver sanera sina tänder . Det är klart att man ser till kattens bästa och status.

/Maria

Uppkatten
5

Det här är en svår fråga. Det finns nog veterinärer som inte tycker att det är värt att satsa så värst mycket på en gammal katt, särskilt inte om det är en huskatt. Men jag vill ändå tro att de allra flesta veterinärer gör en seriös bedömning av katten.

Det viktiga är ju om katten kan förväntas få ett fortsatt gott kattliv eller inte. Väldigt många äldre katter behöver hjälp med tänderna, och kan därefter leva ett alldeles utmärkt liv med färre tänder (eller med inga tänder alls).

Men man behöver förstås se till hela kattens hälsosituation, det är t ex vanligt att äldre katter har problem med diabetes, njurar, sköldkörteln o s v. De kan också ha ont i rörelseapparaten, börjat bli dementa o s v.

Först när man bedömt hela kattens hälso- och livssituation tycker jag att man kan fundera på om det är värt att satsa på ytterligare veterinärvård eller inte. Det är viktigt att resten av kattens liv inte består i ett långvarigt lidande, men kan man hjälpa katten att få ytterligare en tid med hyfsad hälsa så är väl det bara jättebra för både katten och för familjen.

Så: se till att få en bedömning av katten, och en prognos inför framtiden. Därefter kan ni börja fundera på nästa steg. Men som sagt: att man behöver hjälpa katter med munhälsan är väldigt vanligt och något man får räkna med som kattägare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
3

Vad än veterinären tycker så är det ert beslut som ägare som gäller.

Jag skulle se till att katten får hjälp med tänderna. Hoppas det räcker så!

OberonsMatte
4

Veterinärer är djurvänner (och är oftast djurägare själva) så de kommer förmodligen ha full förståelse för din oro och kommer förhoppningsvis inte göra bedömningen att vård "inte är lönt" enbart baserat på kattens ålder.

Kattens ålder i egenskap av patient är inte obetydlig, men viktigare är vad symtomen orsakas av, om behandling är möjlig, hur omfattande behandling som behövs, hur ev. eftervård och prognos ser ut och hur den äldre kattens övriga hälsostatus ser ut i dagsläget.

För ägaren kan vård av äldre katt även vara en ekonomisk fråga som (rent krasst) kan behöva avvägas mot förmodad återstående livslängd och livskvalitet. Tandundersökningar och tandbehandlingar är tyvärr väldigt dyrt och omfattas inte alltid av försäkringen.

17 år är en ålder som de flesta katter aldrig uppnår, men om katten i övrigt har god hälsa, om behandling är möjlig och prognos efter ev. behandling är god så är åldern i sig inget hinder. Det är bara att hålla tummarna för att beskeden blir hoppfulla. 🧡

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-07-08 19:59 av OberonsMatte
OberonsMatte
5

#3 Om veterinären anser att avlivning bör ske av djurskyddsskäl (vid diagnos med svåra symtom och väldigt dålig prognos) så kan dock veterinären i exceptionella fall kontakta Länsstyrelsen för att få beslut om avlivning (om ägaren motsätter sig det).

Sajtvärd Katter iFokus

Djurälskaren#4
1

Tack så mycket för era svar 💛

Kattpatrullen
4

När min katt var gammal och vi var hos veterinären så upplevde jag aldrig någon dålig attityd hos veterinären p.g.a. kattens ålder. Som någon påpekade är ju de flesta veterinärer djurvänner och många av dem är djurägare så min erfarenhet är att de flesta har ganska lätt att leva sig in i ens egen situation. Lycka till med gammelkatten. ❤

Djurälskaren#4
1

Tack så mycket 💛