Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratbeteende
Läst 331 ggr
OberonsMatte
9

Snaggade morrhår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

De gånger jag fått hem en ny kattunge har det hänt att morrhåren varit snaggade (av kattmamman) eller att de blivit snaggade efter ett tag (av en ny kattkompis).

Lotus (som blir 11 månader i övermorgon) hade långa fina morrhår redan när han flyttade in i höstas och katterna här verkar också köra med fri uppfostran (om än med viss irritation ibland)…

Lotus är ett busfrö av stora mått och är ofta fullständigt respektlös mot de äldre katterna och verkar helt oförstående inför det faktum att de inte gillar att någon kommer och vräker sig på dem och biter dem i öronen.

Igår när Milou (4,5 år) låg och solade på balkongen upptäckte jag att hennes (!) morrhår var snaggade. Helt "avklippta" på höger sida.. 😮Det kan bara ha varit Lotus verk. 😼

Nu på morgonen föll min blick på en prydnadskatt jag har i köksfönstret och såg att den verkar ha råkat ut för samma öde.. 😄

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
2

Oj, Lotus verkar vara ett riktigt litet busfrö -- snaggar både Milou och prydnadskatten! Du får gömma undan borstar och mattfransar innan han "justerar" dem också. 😉

OberonsMatte
4

#1 Ja, jag insåg iallafall tidigt att jag var tvungen att gå till frisören och klippa mitt eget hår kort. 😄

Med Lotus i närheten gick det inte att ha utsläppt hår! 😼 Han verkade fast besluten att jag skulle vara korthårig och jag sov t.o.m. med mössa några gånger för att inte den förvandlingen skulle ske under natten. 😅

Sajtvärd Katter iFokus

Vixxen
4
Jag har en honkatt som är drygt 13 månader. Och för en dryg månad sedan skaffade jag mig en liten 12 veckors hane. Min fråga är varför honan vill bita av k
Vixxen
3

Men jag har också av egen erfarenhet märkt att det ofta är mammans favoritunge som råkar ut för detta.

Så du är nog Lotus favorit om håret ryker! 😂😂😂

kara_murray
2

Haha.. vilken underbara busig kille!!!! En sån liten Lotus kan man ju aldrig tröttna på!!😂😂😂🥰🥰🥰💙💙💙💙💙

Syntium
0

#3: Intressant, hade en katt en gång ute som kom hem med avkapade morrhår på båda sidor. Har mer eller mindre alltid trott att en människa gjorde det med en sax.
Men jag tycker att det borde inte vara så lätt för en katt att bita av en annan katts tunna fina morrhår med sina spetsiga tänder..? 🤔

"I'm too old for this shit."

Carmarino
3

#6: Vi hade också en katt en gång som ofta kom hem med avknipsade morrhår och vi förstod inte varför. Inte förrän jag en gång fick syn på henne med en näbbmus i munnen. Hon åt inte näbbmöss utan lekte bara med dem, så hon hade inte dödat den.

Hon bar den i munnen så att musen hade huvudet fritt, och det utnyttjade den till att nogsamt bita av alla morrhåren på den sidan. Den lämnade bara kvar ett par centimeter.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ