Äldre katt som börjar bli stel.
Hejsan!
Jag tänkte höra om ni har något tips på bra tillskott för äldre kattherre som börjar bli lite stel, dock inte så allvarligt att veterinär tyckte det var akut att ses - hade ett videomöte nyligen.
Fick mest råd om massage och viktnedgång.
(Vilket jag sedan tidigare har varit igång med med honom - han har bott hos mamma i 10 år av olika skäl, nu är han hos mig då mamma hastigt gick bort i februari. Han fick en smula för mycket mat hos henne och lade på sig, såklart. )
Jag har läst om glukosamin, msm och så och undrar om någon har märkt bra resultat av något tillskott? Självklart kommer jag ta honom till veterinär om jag märker att han blir sämre, t.ex kan inte hoppa upp i sängen/soffan/favoritstolen, eller får svårt med toalettbesök, ändrat humör o.s.v. Tänker mest nu i förebyggande syfte!
Jag har gett glukosamin till äldre hund med gott resultat. Det blev direkt stor skillnad! 🙂 Som du kanske har läst avtar kroppens egen produktion av glukosamin med åldern så det kan vara positivt att tillföra det🙂
💖🧡💛💚💙💜
#1:
Ja, jag har läst det. Djur är ju inte förskonade från ålderskrämpor som en del verkar tro. De visar det bara inte alla gånger, pälsklingarna. <3
Min förra gammelkatt Moltas hade artros. Det märktes på att han började få tovor vid bakben och höfter (som han aldrig fått tidigare). Han blev också "rädd om" de delarna när man t.ex. försökte kamma honom där (även när tovorna var borta). Märktes också på humöret (mer lättirriterad och vresig) och att han var stelare och mindre smidig (undvek att hoppa om det fanns en enklare väg upp, gick långsamt och lite klumpigt i trappor).
Diagnosen fastställdes genom att jag berättade symtomen och att Moltas själv sa ifrån när veterinären sträckte och böjde på benen. Behandlingen blev då långtidsbehandling med Metacam (som är smärtstillande och inflammationsdämpande). Nackdelen med Metacam är att det egentligen inte är hälsosamt att ge Metacam så länge, i synnerhet inte när katten redan har nedsatt njurfunktion (som min Moltas hade).
Jag hade en kompis vars artros-katt blev symtomfri genom att äta kosttillskott som om det hade varit godis (tuggbitar med grönläppad mussla), så jag försökte med både det och andra kosttillskott, men Moltas vägrade att äta det och det kändes ohållbart att tvinga i honom det dagligen. Jag försökte minska Metacam-dosen till minsta möjliga, men gränsen gick ungefär vid 30% av normal dagsranson. Gav jag mindre än så eller upphörde helt med medicineringen kom symtomen tillbaka.
Moltas åt både njurdietmjukmat och njurdiettorrfoder när jag fick syn på ett kombinationsfoder för både njursvikt och artros. Jag började ge det och först då kunde jag minska Metacam-dosen för att till slut fasa ut det helt utan att det märktes på Moltas mående.
Sedan dess tror jag att kosttillskott mot artros kan ha önskad effekt. I vilken form och vilken sort som passar bäst och har önskad effekt är nog individuellt, men det är helt klart värt att prova.
Sajtvärd Katter iFokus
Om jag inte missminner mig så innehåller Ziwipeaks blötmat grönläppad mussla så det kanske kan vara ett alternativt om inte misse gillar tillskott. Det är högkvalitetsfoder med bra innehåll även i övrigt.
Ska du lägga pengar på tillskott ska du satsa på Omega 3. Det är det enda tillskott som evidens visar har god effekt vid artros vilket katten sannolikt har.
#5: Intressant, tack för tips!
Hade en katt med ledbesvär som åt grönläppad mussla utan större effekt. Har nu en katt med lite ont i ryggen, dock fortfarande rörlig.
#5:
Tack! Jag läste detta hos någon veterinär med så jag ska testa med det! :)