Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 331 ggr
line84
0

Opererat bort en klokapsel

Min hankatt har idag opererat bort en klokapsel. Hur viktigt är det att han har kragen på sig? Han ligger helt apatisk med den på. Tog bort den en liten stund och han gick genast och åt. Med tratten på varken äter eller dricker han. Jobbar långt pass imorgon så då blir han ensam. Han har fått Metacam.

kara_murray
3

Det är väldigt viktigt då det kan bli infektion i klon om katten slickar på den. Är du hemma och har katten under uppsikt kan du låta slippa tratten en stund… men annars så är det bra om tratten får vara på.

line84
1

#1: Okej, tack för svar. Den får sitta på då. Lider så med honom bara 💔

OberonsMatte
0

Har han inte bandage på tassen? Det hade Oberon när han fick skadade klokapslar bortopererade på båda baktassarna. Att få bandagen att sitta kvar (och lägga om dem dagligen) var en stor utmaning och förutom bandagen hade han en jättetratt för att inte komma åt dem. Oberon är en osmidig Ragdoll men lärde sig förvånansvärt snabbt att hoppa upp på favoritställena trots bandagerade tassar och jättetratt.

Vid måltider underlättar det att ha en ett mindre fat eller låg matskål som är placerad uppepå något (t.ex. en uppochnervänd skål) så att tratten inte tar emot golvet eller skålkanten när katten försöker komma åt maten. Oberon lärde sig snabbt att "kupa" tratten över matskålen och det blir lättare när skålen är lite upphöjd och inte så vid.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-06-16 20:22 av OberonsMatte
Uppkatten
1

Viktigt också att tänka på att metacam inte får ges på tom mage.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

line84
0

#3 Veterinären sa att han inte skulle ha bandage, att det läker snabbare om det får vara öppet. Jag har begränsat hans yta till bara sovrummet så att han hålla sig så lugn det går.
Tack för tips med matskålen! 🥰

#4 Tack! 👍🏼

kara_murray
1

#3: Min katt fick inte heller något bandage runt tassen utan det skulle vara öppet. Då min mådde jättedåligt av metacamen så fick jag istället ett slags schampo som (som var bakteriedödande) skulle sitta i 10 minuter och sedan duscha av tassen. Men tratt hade hon hela tiden.

line84
0

#6 Usch då 🙁 Gav precis Metacam, får se hur han klarar det. Aldrig hört talas om sånt schampo, tack för att du delar med dig!

Uppkatten
2

Som sagt, väldigt viktigt att aldrig ge metacam på tom mage, för att undvika biverkningar så långt det är möjligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

line84
0

Han har fått Metacam i tre dagar nu. Fast och fin i magen, märker inga biverkningar. Han ska få det i 7-10 dagar, tänker att 7 dagar kanske räcker? Tassen ser torr och fin ut. Hur länge bör han ha tratt? 7 dagar eller?

line84
1

För övrigt så har han lärt sig hantera kragen.
Klart det är lite besvärligt men han äter, dricker och går på lådan. Hoppar upp i sängen utan problem. Håller honom fortfarande på en begränsad yta (sovrummet).

kara_murray
1

Vad skönt att det blivit bättre!!! Och att han inte har några biverkningar.
Jag hade haft tratten på 10 dagar bara för att vara säker på att det läkt ordentligt. Och nu är han ju ändå van vid att ha tratten på sig.💙💙😊😊

line84
1

#11: Tack! 💙
Du har rätt, låter honom ha den så att det får läka ordentligt ☺️

OberonsMatte
1

#9 och #10 Om han vant sig vid tratten behöver du inte begränsa ytan för honom. Om såret ser ut att läka fint behöver du inte ge Metacam mer än 7 dagar om det står 7-10 dagar.

Sajtvärd Katter iFokus

line84
1

#13: Släppte ut honom en stund innan men han ville upp i sitt höga klösträd, tyckte det kändes lite farligt för honom med kragen. Har dessutom fler katter och alla har varsin foderautomat (alla äter olika foder). Den opererade killen kommer inte in i sin med kragen och jag kan inte ha hans skål med mat ”öppet” för då äter de andra av den vilket de inte får. Så han får vara instängd tills han är helt läkt 😌

OberonsMatte
1

#14 Ok, då förstår jag varför han behöver vara i eget rum.

Sajtvärd Katter iFokus