Katter iFokus

Katter

Läst 321 ggr
Lunisen2019
0

Byta till billigare försäkring?

Jag har idag Agria försäkring på mina katter. På den ena, som är helig birma, har jag en månadskostnad på 400 kr och den andra, som är vanlig huskatt, kostar 200 kr i månaden.

Då jag och min sambo nu separerar och jag ska ta över katterna så funderar jag på om det finns någon billigare försäkring som är bra, eller är Agria bäst?

Den ena katten har Forl/TR och den andra har det inte men är försäkrad för det. Jag har läst om ManyPets men läste lite kritiska kommentarer om dem här i forumet.

Vilka försäkringar har ni?

OberonsMatte
2

När det gäller veterinärvårdsförsäkringar är det viktigt att komma ihåg att det är veterinärvård som är dyrt och att veterinärvårdskostnader alltid är oförutsedda och nästan alltid kommer väldigt olägligt. Det man ska räkna på är hur höga kostnader man vill och faktiskt har möjlighet att betala den dag katten blir sjuk eller skadad, så att man inte bara väljer den billigaste försäkringen.

Helig Birma är en ras som Agria placerat i en högriskgrupp, så Birma är tyvärr dyrare att försäkra än de flesta andra raser. Ålder, kön, bostadsort, ersättningstak, fast självrisknivå, rörlig självrisknivå, ev. tilläggsförsäkringar och rabatter påverkar också priset.

Jag har Agria till mina katter (2 Norsk skogkattförsäkringar, 1 Ragdollförsäkring och 1 Helig Birmaförsäkring). De har samma ersättningstak och självrisknivåer oavsett ålder och FÅR ha det för Agria. Manypets höjer 15% rörlig självrisk till 25% fr.o.m. 9 års ålder och det tycker jag är både fult och obegripligt. Det är när katter blir äldre risken för veterinärvårdskostnader ökar och har man valt låg självrisk för att klara oförutsedda och höga kostnader så vill man ju fortsätta ha den valda självrisknivån även när risken för oförutsedda kostnader ökar.

Hur gamla är katterna? Vad har du för ersättningstak och självrisknivåer idag? Har du fler tilläggsförsäkringar än TR/Forl-försäkringen, t.ex. livförsäkring? Har du några rabatter? (Agria ger rabatt för id-märkt huskatt).

Sajtvärd Katter iFokus

Lunisen2019
0

Tack för ett bra svar! Ja jag har aldrig behövt fundera så mycket på plötsliga kostnader för vi har alltid varit två som delat på dem och nu är vi ju inte det. Så absolut förstår jag att det är något som jag kommer behöva ha mer koll på framöver :)

Blandrasen är 2 år och birman är 7 år. Han har FORL och tyvärr inte försäkring för det. Kanske ska ringa och prata med agria och se vad jag har. Tror inte jag har livsförsäkring!

OberonsMatte
2

#2 Du kan logga in på Agrias sida så ser du där vad du har för försäkringar. Det står även i det årliga försäkringsbrevet som skickas ut inför varje nytt förnyelsedatum (då man även kan ändra något av det man tidigare valt).

För att få ner kostnaden något har jag tagit bort livförsäkringarna för alla utom den som inte ens är 1 år ännu. Om jag får tillbaka hela eller delar av inköpspriset om katten dör före 13 års ålder känns mindre viktigt än att ha "råd" med vård medan katten fortfarande lever. Mina två yngsta har ännu inte drabbats av TR/Forl, så där var jag snabb att teckna TR/Forl-tillägget direkt.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-06-16 20:04 av OberonsMatte
19Mikaela93
0

Jag bytte från Agria till Sveland och halverade kostnaderna, och alla jag känner som har Sveland är väldigt nöjda

OberonsMatte
1

#4: Gällde den prisjämförelsen samma katter och samma ersättningstak, och samma fasta och rörliga självrisknivåer eller var de olika? Att halvera månadskostnaden är inte så svårt, men oftast innebär det även att försäkringsskyddet försämras.

Sajtvärd Katter iFokus

19Mikaela93
0

#5 tvärt om, fick bättre försäkringar och dubbelt så hög veterinärvårdsförsäkring och ersätter även tr (FORL) med samma självrisk + rörlig så jag är nöjd

Caeli
0

Var har du dina andra försäkringar? Tex hemförsäkring, bilförsäkring, villa/bostadsrättsförsäkring. Ofta kan det löna sig att ha allt i samma bolag.

OberonsMatte
1

#6 Det finns i stort sett inga försäkringar som är exakt desamma som andra försäkringsbolags. Det mest uppenbara är skillnader i ersättnings- och självrisknivåer. Hur och i vilken utsträckning TR/Forl ersätts skiljer sig också åt. Hos Agria krävs tilläggsförsäkring Agria TR/Forl som ersätter upp till 8.000kr/år. Hos Sveland ingår det, men ersätter max 4.000kr/år. Sveland har däremot tilläggsförsäkringar för medicin- och rehabkostnader (som ersätter max 5.000 per år) medan både medicin och rehab ingår i Agrias vanliga veterinärvårdsförsäkring som ersätter 6.000 eller 10.000 per år för medicin resp. rehab beroende på ras.

Sajtvärd Katter iFokus

Camelia2D
0

#8: Man måste tänka efter vad man får för försäkringen, vad som ingår, självkostnad osv. Jag har Agria och har alltid haft till mina kissar.