Kattpromenad med rådjursmöte
Jag anser att utevistelse innebär värdefull stimulans som katter mår bra av, men jag anser också att katters utevistelse bör vara någorlunda kontrollerad. Jag vänjer in katterna i det absoluta närområdet (fastighetstomten och grönområdet bakom huset) med sele och rullkoppel och när de känns invanda och socialt mogna får de gå lösa - under uppsikt av mig, så att jag ser att de håller sig där jag tänkt att de ska vara och går in när jag vill att de ska gå in.
Oberon, Ruben och Milou är invanda sedan länge, men Lotus är bara 10 månader och har bara varit ute ett fåtal gånger. För ett par veckor sedan gick det inte att vara ute alls p.g.a. ett oroligt och upprört kråkpar som hade ungar i närheten, men idag märkte jag att det var lugnt på den fronten så jag tog ut katterna och vallade omkring Lotus i skogsbacken med Oberon i släptåg och Ruben och Milou i närheten.
Jag hade fullt sjå med att följa efter Lotus och försöka hålla kopplet fritt och undvika snåriga buskar och pustade ut när han började gå i halvhögt gräs istället (med Oberon i släptåg). Ruben kom också dit och började tugga på ett grässtrå. När jag tittade ner på Lotus ser jag plötsligt något i gräset bara ett par decimeter ifrån honom och Oberon. Ett litet rådjurskid!! Med vita bambiprickar på ryggen låg den där alldeles blickstilla… och katterna märkte ingenting.
Jag lyfte snabbt upp både Lotus och Oberon och lockade med mig Ruben och ropade på Milou. Ruben kom efter men stannade på halva vägen (kanske 7-8 meter från rådjursungen). Då plötsligt brakade det till och rådjursmamman kom farande från ingenstans rakt mot Ruben så att han i sin tur for iväg som ett vitt streck runt husknuten. Jag skyndade mig in med Lotus och Oberon och som tur var satt Milou och Ruben i buskarna på den sida av huset där jag trodde att de skulle vara och som tur var följde de med direkt när jag ropade in dem.
Rådjursmammor ska man akta sig för när de har ungar. Oftast försöker de bara skrämmas, men de kan både sparka och stampa för att försvara sina ungar. I augusti under brunsten är det råbockarna som kan blir aggressiva, så gäller att se upp så att katterna inte retar upp dem heller. Det är tur att det bara är under begränsade perioder iallafall.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, så här års får man verkligen vara försiktig och respektera djurens barnkammare där ute. Det gäller både katt- och hundägare, och alla andra. Själv blir jag galen på alla okopplade hundar just nu. Möter dem i ett när jag är ute i naturen och fotar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Ja, ungarna är ju i en väldigt utsatt situation när de är så små och det räcker med de naturliga hot andra vilda djur innebär. För ett par år sedan fick jag plötsligt syn på två små kråkungar som satt gömda vid ett buskage precis där jag och katterna var. En annan gång var det en liten harunge i rabatten precis utanför porten.. I de situationerna blev det lite svettigt att hinna få in alla fyra katter i tid.
Sajtvärd Katter iFokus
Vilket äventyr för katterna och vilken upplevelse! 😻 Skönt att det gick bra!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vilken upplevelse under en egentligen vanlig kattpromenad!! Spännande och lite svettigt men en man aldrig glömmer!!💙💙💙
- Redigerat 2021-06-12 09:20 av kara_murray
Jag har mött grävling när jag varit ute på kattpromenad. Det var lika spännande varje gång, både för mig och katten. Rådjur får mina nuvarande katter spana på från balkongen 😊.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.