Katter iFokus

Katter

Läst 439 ggr
[J.anne]
0

Knöl i nacken

Hej, nu för en stund sedan upptäckte jag en knöl i min katts nacke som jag inte känt av innan. Låg ändå och klappade henne för 1h sedan men kände inget konstigt då.
Knölen är lite större än en vindruva, och hyfsat hård, samt går att flytta på under huden.
Kan de verkligen uppstå bara sådär?

Någon som har varit med om liknande, och har det gått bra isåfall? Vi är lite oroliga, då vi vet att det kan vara en del olika saker.

Vi kommer ringa till vår veterinär direkt på morgonen och boka tid såklart. Ville bara lugna nerverna med att höra mig för ifall sådana här saker brukar gå bra.

• Redigerat 2021-06-11 06:48 av OberonsMatte
Uppkatten
2

Det låter klokt att be veterinären titta på det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
0

Jag tror också på en böld.Är det en ute eller innekatt?

Stolt ägare till tre La permer

Kattpatrullen
1

Har katten fått vaccination eller andra sprutor nyligen? Knölar kan bildas efter injektioner och ibland är det ofarligt, ibland inte.

Min katt hade relativt nyligen en liten knöl, den "flyttade" på sig under huden som en fristående liten kula och veterinären var inte så orolig över det. Senare försvann den helt. De gissade då att det var p.g.a. en injektion.

Gå till veterinären och hör vad de säger! Hoppas det går bra.

[[eskils_]]
0

Bra att katten blir undersökt av veterinär!

Undrar om det kanske kan vara så att det är ID-chippet som känns. Har hört att de kan vandra omkring i kroppen. Är hon chipmärkt?

[J.anne]
0

#2: innekatt. Vi ska ta in henne nu med detsamma till veterinären då hon kräktes rätt rejält för en stund sedan 😕

[J.anne]
0

#3: ja vi tog vaccinationen för drygt 4-5 veckor sedan, första sprutan bara dock. Så egentligen ska hon och vår andra katt få 2a sprutan denna veckan.

Hoppas bara det är pga sprutan då. Knölen är lite hårdare idag också.

[J.anne]
0

#4: inget chip nej 😊

MonicaLagerquist
5

#7 Passa på och chippa henne nu.

[J.anne]
0

#8: Ska göra det längre fram någon gång. Hon är tänkt att vara innekatt hela livet så just i dagsläget behövs det inte akut.

91Marran
5

#9 Om hon smiter ut så kan det vara bra att hon är chippad.

Mvh
Mig

Maria
3

Jag har haft innekatt som smitit ut. Trodde aldrig det skulle ske.

/Maria

Uppkatten
4

Om katten tar sig ut och skadas så måste polis/veterinär kunna nå dig för beslut om vård/avlivning. Då är det väldigt osmart att inte ha id-märkt och ägarregistrerat katten. Följ söksajten VILSE någon vecka så kommer du att se att innekatter kommer ut av misstag, varje dag och hela tiden. Katter är fenomenala på att smita ut via fönster o balkonger, ta sig ur transportburen på väg till veterinären osv.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2021-06-09 21:37 av Uppkatten
[[eskils_]]
6

ID-märkning och ägarregistrering är kattens livlina………
Kostar ett par hundringar, tar några sekunder att göra, är smärtfritt, räcker hela livet.

Hur kan man som kattägare välja att inte ge sin katt den livlinan?

[J.anne]
0

Våra katter kommer ingenstans även om de lyckas ta sig ut 😊 men jag förstår hur ni tänker och katterna ska id märkas, bara inte just nu med detsamma pga privata skäl.

Vet väldigt väl hur duktiga dem är på att smita.

• Redigerat 2021-06-09 23:38 av [J.anne]
MonicaLagerquist
5

#14 Många katter rymmer under transport till och från veterinären så även om ni bor helt rymmningssäkert så bör katten märkas och registreras.

Kattpatrullen
3

Jag tycker också ni bör chippa och registrera katten för säkerhets skull. Om ni ändå åker till vet för vaccination är det ju väldigt snabbt gjort.

Vad sa de om knölen?

[J.anne]
0

Men herregud 😅 jag har sagt att vi ska göra det, men kan inte just nu pga privata skäl. Såklart vill jag göra det, men jag KAN inte just nu.
Jag startade tråden för att få höra andras erfarenheter av en knöl i nacken då jag aldrig varit med om det tidigare, så jag slipper oroa mig, inte för att bli påhoppad med att jag akut måste chippa mina katter. Jag har haft katt hela min uppväxt, samt gått djurutbildningar och vet mycket väl varför man bör göra si och så. Behöver inte bli uppläxad kring det. Katterna SKA chippas. Men inte här och nu.

Tack.

Han kände och klämde bara och sa att det troligen är pga vaccinationen, så vi ska se om knölen successivt minskar. Annars ska vi dit igen. Har dock bokat möte med firstvet för att få två åsikter om saken.

Denna kommentar har tagits bort.
MonicaLagerquist
8

Av de16 påkörda katter som jag tagit hand om har ingen varit id märkt så bara i två fall har jag hittat kattens ägare. Att Id märka och registrera sin katt är i min värld en självklarhet. Hade jag inte råd så hade jag gladeligen ätit havregrynsgröt tills jag sparat ihop pengarna. Det kostar att ha djur och har man inte råd så får man antingen dra in på något eller avstå.
Det är ingen häxjakt utan för kattens trygghet.

[J.anne]
1

#18: tack ❤

[J.anne]
7

#19: okej, eftersom jag inte får ha ett privatliv så får jag väl förklara då.

Vi har haft, för oss, massvis med pengar undanlagt till våra djur, då jag även föder upp gnagare så behövs det en hel del där med då de kostar mycket i veterinärskostnader.

Jag blev arbetslös för ett tag sedan (drev ett företag med min mamma som gick i konkurs). Pga företaget åkte jag på skulder som jag behövt använda en del av dessa pengarna till. Till vår ultimata otur så bröt sambon handen för ett tag sedan, vilket resulterade i sjukskrivning först 1,5 månad och nu 1 månad till. Vi har fortfarande inte fått pengar från försäkringskassan. Så jag har fått sälja min kamerautrustning, sälja av avelsdjur, sälja av min sambos datorkomponenter och massa annat bara för att vi ska få ha våra katter kvar!! För att vi älskar dem och vi vill deras bästa och att de ska få stanna kvar.

Dessa pengarna som funnits kvar efter jag betalat skulderna, som vi sparat till djuren, finns det nästan inget kvar då vi dels fått avliva 2 gnagare, vi har haft en del räkningar, vi har behövt byta bromsar på bilen akut m.m.

Just nu är det så pass illa att vi troligtvis kommer behöva låna pengar av våra släktingar.

Såå..nu vet du iallafall varför jag inte har råd att chippa i dagsläget även om jag vill! Hoppas ni alla är nöjda nu. Tycker inte man ska behöva skriva ut hela sin historia på nätet. Jag har sagt, återigen, att jag ska chippa men jag kan inte det just nu. Då får man faktiskt låta bli då också att fortsätta förklara varför jag borde chippa här och nu. Jag vet varför det är bra att idmärka på något sätt och jag vet vad som kan hända. Man behöver inte trycka upp det i huvudet på en främmande människa som man inte ens KÄNNER!

Den där knölen i nacken kunde likväl vara något farligt och då är det fanimej bättre att fokusera på det än att slänga alla pengar på chippning så vi kanske inte ens har råd med mat till djuren eller eventuella kostnader pga knölen.

Och vi äter snålt, vissa dagar äter vi bara 1 gång om dagen.

Innan ni fick dennq förklaringen så vet ni inte ett dyft om mig eller mitt privatliv. Då är det himla dumt att ha fördomar, så tänk på det nästa gång. Man ska inte behöva förklara!

Tack för mig.

Inlägget är låst för nya kommentarer