Bråkar eller leker mina katter?
Har en hankatt på 1 år och har fått hem en kattunge för 3 dagar sedan. Kan inte avgöra om dom bråkar eller leker. Han hoppar på kattungen och biter. Hon morrar och fräser tillbaka och det ser ut som att dom slåss. Vet inte hur jag ska göra, om jag ska låta dom fortsätta eller dela på dom. Funkar inte att hålla dom separat i olika rum, och dom vill gå på samma kattlåda trots att jag ställt ut fler. Samt äta från samma matskål även om dom fått varsin. Tycker bara det ser obehagligt ut när hon fräser och morrar. Vill inte att nån ska bli skadad. Men det kanske är normalt att dom håller på så..
Gissar att det är normala, tillfälliga, revirstrider, typ "jag var här först". Inget att oroa sig för så länge de inte gör illa varandra.
Låter bra att de vill äta från samma matskål. 😍
Om den lilla bara säger ifrån/hävdar sig i leken eller om det är allvar märks på hur de beter sig efter en sådan situation och hur de beter sig mot varandra i övrigt.
Typiskt för lek är att den lilla i underläge protesterar högljutt för att så fort situationen avhjälpts glatt skutta iväg efter den stora katten och in i leken igen.
När det är lek/ingen fara kan katterna efter situationen göra något helt vardagligt som att gå och äta, sträcka ut sig på golvet eller hoppa upp och börja titta ut genom fönstret. När det är allvar verkar de uppskärrade och på sin vakt en lång stund efteråt och den utsatta kan gå och gömma sig.
Sajtvärd Katter iFokus