Sår vid örat, vad göra?
Ett ytligt så behöver du egentligen bara hålla koll på och göra rent, tycker jag ska jag väl tillägga.
Läker det inte så ska du såklart kontakta veterinär.
/Maria
Jag håller med #1, det ser ut som att du kan fortsätta tvätta med lite koksaltlösning och bara ha koll på det (med reservation för att bilder kan ljuga).
Men vad jag tycker att du bör kolla är hur katten ser ut i örat. Har sett den här typen av skador/sår på katter som har haft öronskabb. Så kolla om det är brun gegga ("kaffesump") i något av öronen.
Förvärras såret över helgen så kan du kontakta Agrias telefonveterinär eller Firstvet för en första bedömning över mobilen.
Om katten brukar gå ute så håll den inne tills såret är läkt.
Håller tummarna för att allt löser sig på någon vecka. 🧡
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 #2 tack för era svar!
Jag tänkte också på öronskabb, men det ser fint ut i öronen.
Han är innekatt men är ute på balkongen varje dag. Ska jag hålla honom inne ändå?
Jag skulle låta en veterinär undersöka örat.
Om det är öronskabb är det ju lätt att bota. Kan vara något annat som behöver åtgärd, t ex allergi.
- Redigerat 2021-05-21 16:19 av [[eskils_]]
Det jag skulle vara orolig för om katten är ute är att det ska bli t ex fluglarver i såret. Kan inte bedöma hur stor risken är.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ett ytligt sår som orsakats av skada läker av sig själv. Det finns dock anledning att misstänka att katten själv kliat upp såret p.g.a. att den ätit något som den reagerar på. Ger du samma mat varje dag? Finns det någon växt katten kan ha tuggat på?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-05-22 09:56 av OberonsMatte
#6 ger alltid samma mat. Enda växterna jag har är Ampellilja, men dom ska väl vara okej att tugga på? Har haft sådana sedan han var liten och han har aldrig regerat på det tidigare.
#7 Skulle det vara att han börjat reagera på något han äter så borde det dyka upp fler sår. Är han innekatt och bara ute på balkongen skulle det kanske även kunna vara ett insektsbett som kliar.
Sajtvärd Katter iFokus