Katter iFokus

Katter

Läst 364 ggr
Lunisen2019
0

Hemmagjorda aktiveringsleksaker!

Hej!
Undrar om ni har tips på hemmagjorda leksaker?
Har testat äggkartong och den uppskattas men tröttnas på tyvärr.
Även testat toarullar.

Hade vart kul att höra om ni testat något mer?

vendelay
1

Snören brukar vara uppskattade (men lämna dem inte framme ifall katterna äter upp dem!). T.ex. när vi beställer kattmat brukar det komma ganska tunga paket och runt dem sitter ett hårt grönt plastband som funkar att antingen bara leka med som det är eller knyta fast något i ena änden för lite tyngd.

Kattmynta i små strumpor eller någon tygbit som en syr ihop själv gillar våra katter också.

Ihopknölade pappersbollar är också jättekul 😁

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
0

Inser i efterhand att jag inte är helt säker på vad du menar med aktivering. Menar du leksaker överlag eller leksaker där de får jobba för att få ut mat / godis?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lunisen2019
0

Vad bra svar! Tack! Ja det var nog lite otydligt vad jag var ute efter, kanske främst leksaker som aktiverar men även ”vanliga” leksaker! :)

Scorpio97
1

Ett tips är att kolla på foderleksaker som går att köpa, och sedan se om du kan göra något liknande hemma :)

Jag har gjort en hel del foderleksaker åt min katt:

• Jag limmade fast toarullar ståendes på en kartongbit så katten måste peta upp godisarna. Om det blir för enkelt så kan man sätta för toppen på toarullen också, och istället göra ett hål på sidan. (Första gången jag gjorde denna blev jag helt utklassad av min katt som helt enkelt vände upp och ner på hela grejen och åt upp alla godisar på några sekunder, numera har jag lärt mig att alltid tynga ner med något, haha)
  • Jag klippte breda remsor av tyg, och sedan gjorde jag massa hål i en kartongbit. Dra igenom remsorna i hålen och knyt på undersidan. Resultatet ska bli lite som en överdrivet långhårig matta. Jag fick idén från leksaker som ser ut såhär: https://www.trixie.se/sv/Startmeny/Hundtillbehor/Aktivitetsprodukter/Dog_Activity__Sniffing_Carpet_,_Niva_1,_50_%C3%97_34_cm?id=32037
  • Toarullar ihoplimmande till en cirkell. Gör mindre hål på ovansidan med jämna mellanrum så katten kan peta godisen framåt mot ett större hål, där godisen kan plockas/ramla ut. (Jag underskattade dock min katt igen, hon lyckades rätt ofta få ut godiset genom dom mindre hålen)

En till idé som jag har sett till hund är att man tar en tom läskflaska, gör hål på vardera sida (horisontellt om flaskan står upp) och drar igenom någon form av rör/rundstav eller annat runt avlång föremål (till katt har jag tänkt att det nog fungerar med en 0.5l flaska och en penna). Sätt upp den på något så att flaskan kan snurra fritt, men när ingenting rör flaskan ska botten hamna neråt. Lägg i godis. Katten måste då peta till flaskan så att toppen hamnar nedåt för att få godiset att ramla ut. Petar katten till för hårt kommer flaskan, om man gjort rätt, att snurra för fort för att godiset ska trilla ut.

När vår hund (eller egentligen mammas, jag bor inte hemma längre och det är hon som har både hunden och katterna) var liten så började vi med godissök åt henne. Så hunden fick vänta i ett rum medan man i ett annat rum lägger godis som hunden sedan ska söka upp. Efter några gånger insåg även katterna vad vi höll på med, och sedan dess har även dom deltagit :) Så godissök kan också fungera som aktivering

//Jessie

Aktivitetsfilt till hundar och katter. - Rolig filt som man kan gömma godsaker i - Husdjur kan sedan nosa sig fram och leta reda på godsakerna med hjälp av nosen eller tassen - Med två olika tofslä
Lunisen2019
0

Men alltså åååh vilka roliga och bra tips!!! Dessa ska jag verkligen testa, kul att ta fram sin kreativa pyssel-sidan också! 😍

Scorpio97
0

#5 Ingen orsak! Om du testar något får du gärna berätta hur det gick och vad katten/katterna tyckte :)

//Jessie