Katt som kliar
Min kastrerade korthårig honkatt Smilla på 6 år har börjat klia sig.
Hon verkar allmänt irriterad i pälsen och får ibland panik och springer några meter innan hon sätter sig ner och slickar sig.
Det är på olika ställen så kan inte säga någon direkt plats.
Hon är ganska känslig av sig sedan innan vad gäller päls som ligger fel.
Tycker detta händer varje vår, kan det vara känningar av pollen?
MVH Erika :)
Är hon utekatt eller innekatt?
Sajtvärd Katter iFokus

#1: Hon är både och, Är ute i sele ett par timmar om dagen.
#2 Jag tänkte att det kanske kan vara fågelloppor och liknande som sticker till… (mina katter verkar dock aldrig reagera på dem, men på mig sticker det till och kliar jättemycket om jag blir biten).
En annan sak jag kom att tänka på är något som heter Feline hyperesthesia syndrome (FHS) som ger liknande symtom.
Sajtvärd Katter iFokus
Är det lika dygnet runt, eller får hon "ett ryck" ett par ggr per dag bara med detta beteende?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#3 Ja, kanske. Hon ligger mycket under "fågelträdet" och under buskar och lurar.
Får kolla upp FHS, tack!

#4 Skulle vilja säga att det är lika dygnet runt. Hon kan ligga och sova och rätt som det är sätter hon sig upp kurrar och börjar slicka sig.
Tycker så synd om henne och det får bli veterinärkontakt om det inte lugnar ner sig. Men hon blir så himla stressad av att åka bil så utsätter henne inte gärna för det om det går att undvika.