Ny katt & min gamla attakerar
Fick hem katt på prov (7 årig hane) idag. Har en 8 årig hane redan. Han bodde med två katter tidigare och inga problem. Varit ensam några år nu. Han morrar fräser.. och attakerar den nya herren. Försökte 'låsa in' nya katten på toa med nät. Men i nat tog han sig ut. Vad gör jag? Om jag inte kan ha nät att skilja dem åt kommer ju aldrig min gamling att lära sig att den nya får vara här. Tips på hur man can bygga ram på nätet som mera en dörr?
Satte krokarna lägnst ned lite för högt kanske, kan ha varit där han trängde sig ut? Eller kan han ha trängt sig ut då det bara är nätet och inten ram som håller bättre på plats efter kanterna? Har 3 krokar på vardera sida.
Tacksam för tips för om jag inte kommer på någe så kanske jag måste ge upp redan så här snabbt.
Vet ju inte om min katt kan lära sig acceptera den nya ennu, men vill ju i alla fall försöka.
Vad kan jag göra? Förslag på säkrare nät för dörren och hur man fäster det.
Tack på förhand (detta kanske hamnar i fell kategori, men vet inte riktigt vart det ska sättas)
lägger till. mitt problem är ju att nya missen står och jamar så det skär i mitt hjärta. men om jag går in till honom är han lugn.. en liten stund.. sedan börjar han jama efter den andra katten.. igen. han vill vara i lägenheten med den andra katten men det vill ju inte den andra. det är så hjärtskärande. vad gör jag? jag hör ju att han inte är lycklig och inte trivs där inne ensam inlåst och han trivdes inte med nätet heller :(
- Redigerat 2021-05-03 02:45 av Johan M
Vad är det för nät du har? För att slippa bygga en ram kan man annars använda kompostgaller.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Skulle det funka då? Är det stabilt nog so han inte kan 'böja' det det minsta för att kunna pressa sig emellan? tycks som mitt även fast ganska hårt ändå var möjligt att pressa mot så det böjdes undan tillräckligt för att han skulle pressa sig förbi =/
Men jo det är klart värt att testa. ska kika på det idag. Tack för tipset :)
När jag kikar, känns som det skulle vara putsnät, svetsnät eller galvaniserat stängsel nät men vet inte vad det heter =/ men är ju böjbart även fast rätt så hårt.
- Redigerat 2021-05-03 08:18 av Johan M
#1: Tack för en toppen ide. Har nu kompost nät istället och O-Ja det är mycket stabilare. Nu bara att försöka få min katt att bli okej med den nya och sluta vara så *Mitt hem, försvinn' men det bör gå med envishet och tid.. hoppas jag.
Ett knep är ju att använda doften, som är mycket viktigt för katten.
Ta t ex en handduk och klappa gamla katten med ordentligt, så hans doft gnids in. Klappa sedan nya katten med samma handduk. Då kanske förbrödringsprocessen påskyndas… 💕
#4: Tack för tipset. Ska testa det helt klart :)
#3 Du kan även prova Feliway Friends i vägguttag. https://www.apotekhjartat.se/produkt/feliway-friends-doftavgivare-med-refill-for-katt/?code=1002328&gclid=EAIaIQobChMI06Dz-aiu8AIVeAWiAx2CtQGmEAQYASABEgIuRfD_BwE
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-05-03 22:13 av OberonsMatte
#6: Tusen tack för svaret. Ja jag fick samma ide från en bekant i dag så kommer ordna det med. Låter som en bra ide som bör kunna vara till hjälp. Fick också veta att samma ämne finns i ett hårdfoder en del veterinärer har så tänker testa det på min misse jag har sedan tidigare här. Se om det kanske får honom att slappna av mer och inte vara så över 'mitt hem, försvinn'. Om det fungerar så är det ju kanon :)