Bra eller dåligt foder?
Här hemma går inte riktigt blötmat hem, oavsett om det är burkmat, tetror med bitar i eller liknande, katterna gillar det helt enkelt inte. Vi provade färskfoder men då kraschade magen totalt på ena katten, så han har fått äta torrfoder från veterinären ett tag för att få magen stabil.
Båda katterna föredrar torrfoder
Så letar nu efter ett bra torrfoder med mycket köttinnehåll som förhoppningsvis magen funkar på och hittade detta, vad tycker ni?
Sammansättning: Färskt nöt- och fläskkött 63%, färsk nötlever 7%, ärter, potatis, KORNmjöl, GRAHAMSMJÖL, kallpressad rapsolja, färska ÄGG, färska morötter, färska palsternackor, färska lingon.
Analytiska beståndsdelar:
Råprotein 37%,
råolja och råfett 16%,
växttråd 2%,
kolhydrater (NFE) 30%,
mineraler (råaska) 8%, (varav Kalcium 1,3% och Fosfor 1%),
vatten 9%.
Omsättbar energi 1521 kJ/100 g (enl. Jordbruksverket).
Taurin 350 mg / 100 g (färdigvara).
Tillsatser: (per kg)
Vitaminer:
Vitamin A 14000 IE,
Vitamin D3 1400 IE,
Vitamin E 150 IE,
Vitamin C L-askorbinsyra 100 IE,
Tiamin B1 10 mg,
Riboflavin B2 12 mg,
Pantotensyra B5 25 mg,
Niacin B3 60 mg,
Pyridoxin B6 6 mg,
Folinsyra 1 mg,
Biotin H 0,3 mg,
Kobalamin B12 0,1 mg,
Kolin 1500 mg,
Vitamin K 4 mg.
Spårämnen:
Järn(II)sulfat, monohydrat 467 mg,
Koppar(II)sulfat, pentahydrat 42 mg,
Manganoxid 45 mg,
Zinkoxid 186 mg,
Kalciumjodat, vattenfri 2,2 mg,
Natriumselenit 0,31 mg
- Redigerat 2021-04-27 07:37 av Rafflan
Korn och graham tex är inget för katter.
inget torrfoder är bra egentligen
Fasade du in mush långsamt?
Hur har du gått tillväga med blötmaten?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Försök långsamt byta till blötfoder! Om de blir hungriga nog så kommer de välja att äta det tillslut ändå!
#2: Man får aldrig svälta en katt, redan efter 24h kan de få leverskador, hellre att de äter någon sort du inte vill än att de matvägrar.
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
#2 Tyvärr så gäller det inte katter. Katter kan svälta sig själva till döds hellre än att äta något de ogillar.
Och katter är samtidigt betydligt känsligare för svält än vad t ex hundar eller människor är.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4: Ojj detta hade jag ingen aning om! Har inte katt än, men ska förmodligen skaffa det så detta var superviktigt att veta!
Finns det andra saker som man kanske inte tänker på som är jätteviktigt?? Är livrädd att jag gör något fel trots att jag har läst på som en galning
Häng här på sajten några månader så samlar du nog på dig en del kunskap utifrån andras frågor :-)
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
30% kolhydrater är alldeles för högt för katter, skulle säga nej till detta fodret
Visst är det Magnussons? Tycker inte innehållet är nå vidare för en katt är köttätare i grunden.
Har också en katt som vägrar blötmat och den andra får en gång om dagen, brukar variera och blanda mellan Appetitt Shiny Coat som finns på Granngården och Bilanx.
Mina föräldrar har gett Bilanx i 20år och oavsett vilket foder jag själv har testat till mina katter så har jag alltid gått tillbaka till det och våra katter har varit friska trots att det inte är det dyraste på marknaden