Funderingar kring katt
Jag ska möjligen adoptera katt snart och undrar lite vilket foder som är bäst för katten? Bör jag ge katten det foder som den ätit där den bor nu, eller ska jag byta om det är ett "dåligt" foder. Kan jag byta på direkten eller ska jag gradvis ändra fodret (blanda tills jag helt återgår till det nya)
LEKSAKER
Vad är bra leksaker till en katt? Vi ska skaffa katt träd och jag har några mindre leksaker. Jag tänker att den förmodligen kommer leka mer med hårsnoddar eller liknande men tänker att det är bra att ha några leksaker som den kan välja mellan
VÅRD
Vi kommer troligen skaffa en korthårig katt, ska denna borstas 1 gång i veckan eller hur ofta rekommenderar ni att den borstas.
Om den är långhårig 1 - 2 gånger dagligen?
Ska man klippa klorna på katten om den inte klöser och hur ofta? Finns det videos jag kan kolla på där man lär sig hur man gör? Eller är det bäst att gå till vetrinär och hur mycket skulle ett sådan besök kosta?
Finns det något annat till katten som kan vara bra att ha hemma? Typ "medicin kit" fast till en katt då!
Om det är något annat viktigt som ni känner kan vara bra att veta så får ni gärna lägga till det!
Jag kommer adoptera katten tillsammans med min mamma som haft katt tidigare, men är inte säker på att hon vet vad som är det bästa för katten. Jag vill att det ska bli rätt och bli bra. Jag tänker inte adoptera katten om jag inte kan garantera ett tryggt hem där den kommer må bra! Därför vill jag gärna veta så mycket som möjligt
Tack i förhand!

Köp en kattbok och läs på!
#1 Finns dock få bra kattböcker tyvärr
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den första tiden bör katten bara äta den mat den är van vid sedan tidigare. Att flytta innebär en del stress och annat som kan påverka magen, så för att hålla magen stabil är det bäst att inte utsätta den för foderbyten i samband med det. Jag utgår ifrån att katthjälpsföreningar ger fullvärdiga helfoder för katter, så det ska inte innebära någon hälsorisk att vänta med att påbörja ev. foderbyte tills katten känner sig hemma hos dig.
En del katter är både kräsnare och har känsligare magar än andra, så därför är det även bra att lära känna sin katt ordentligt innan man planerar vilken mat katten "ska" äta.
Vilka leksaker som är mest poppis är också individuellt, men t.ex. små skrammelmöss, ihopknycklade kvitton, vippor, laserpekare (om den används med måtta) och kattmyntaleksaker från Yeowww.
Snören och hårsnoddar kan katter tycka är jätteroliga, men det är olämpliga leksaker som kan vara direkt livsfarliga. Snören som hamnar i tarmen kan orsaka livshotande skador på tarmen och väldigt höga veterinärvårdskostnader. När man har katt får man kattsäkra på liknande sätt som man gör med småbarn som man vet stoppar allt i munnen.
Hur ofta katten behöver kammas/borstas- och med vad- är individuellt. En del katter som inte är vana att kammas kan behöva lära sig att tycka om det och då får man ta det försiktigt i början.
Klippa klorna behöver i stort sett alla katter göra ibland för att klorna inte ska bli för vassa eller för tjocka och långa. Accepterar katten att bli fasthållen och/eller pillad på tårna så är det inte svårt, så en klosax bör alla kattägare ha.
Sajtvärd Katter iFokus
Vad är bra leksaker till en katt? Vi ska skaffa katt träd och jag har några mindre leksaker. Jag tänker att den förmodligen kommer leka mer med hårsnoddar eller liknande men tänker att det är bra att ha några leksaker som den kan välja mellan
- Kolla in Jackson Galaxy på Youtube, han har en hel del bra videos på hur man aktiverar sin katt.
VÅRD
Vi kommer troligen skaffa en korthårig katt, ska denna borstas 1 gång i veckan eller hur ofta rekommenderar ni att den borstas.
Om den är långhårig 1 - 2 gånger dagligen?
- Jag borstar nästan aldrig mina korhåriga katter, bara tar en gummiskrapa under fällningssäsong
Ska man klippa klorna på katten om den inte klöser och hur ofta? Finns det videos jag kan kolla på där man lär sig hur man gör? Eller är det bäst att gå till vetrinär och hur mycket skulle ett sådan besök kosta?
- Klipper klorna själv. Började först med att vänja dem vid att jag känner och klämmer på tassarna, sen vänja dem vid en klo i taget. Numera klipper jag klorna när de redan ligger och tar det lugnt, då bryr de inte sig. Finns bra videos på youtube om hur man klipper klorna på katter
Finns det något annat till katten som kan vara bra att ha hemma? Typ "medicin kit" fast till en katt då!
- Apotek Hjärtat tror jag har ett första hjälpen kit för katter