Tänka på innan man skaffar katt
Hej hej!
Jag undrar vad det är man behöver tänka på innan man skaffar katt, det som mest får mig att tveka är att jag kommer ha katten när jag bor ensam i gymnasiet, ska flytta hemifrån till sommarn och det är då jag tänkte skaffa katten. Men tvekar starkt, för visst mamma och pappa kommer att betala det mesta och jag kommer ju ha csn men vet inte om jag kommer ha råd ändå att ha katt, och plats för den delen. Har kollat och man får ha katt i lägenheten jag kollar på.
❝Ignite.❞
—Tahreh Mafi, Ignite Me
❝I am far too young to be so goddamn broken.❞
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One
Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma
Tänk lite längre fram också. Vad ska du göra efter studierna?
En katt lever i många år.
/Maria

Ja det gäller att se framåt.Hur ser det ut om fem år?
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#0: Jag tycker det låter som att du bör vänta några år med att skaffa katt, i din ålder brukar ju kompisars umgänge ta mycket tid, du kanske inte kommer att vara så mycket i din studentlägenhet på fritiden? Och då blir ju katten ensam och det är inte snällt mot den.
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
#0: Vänta med katt! Det är dyrt med bra foder, tillbehör, leksaker osv och eftersom du troligtvis kommer bo rätt litet måste du ha mycket aktiveringsleksaker. Du måste också kunna vara hemma större delen av tiden då katten inte får vara ensam för länge. Under gymnasiet kommer du för det mesta vara i skolan, umgås med vänner mm så du kommer inte ha tid att sköta en katt ensam. Csn kommer inte täcka priserna för en katt, dessutom kommer du vilja unna dig att ta en fika och liknande med vännerna, köpa biljetter till inspark osv. Vänta tills framtiden när du har en mer stabil inkomst och möjlighet till att kunna vara hemma med katten mer
Veterinären kan göra stora hål i plånboken även om katten är försäkrad.
/Maria
#5: Jag kanske ska adoptera katt snart och tänkte lägga undan 2k för vetrinärbesök nu i början. När jag får första lönen och börjar jobba regelbundet kommer jag lägga undan mer.
Vad är ett bra sparande att ha för eventuella vetrinärbesök? 2k kanske inte räcker tänker jag!
Och vet du något bra kattfoder och kattgodis? Ska jag mata katten 2 gånger om dagen (morgon och kväll?) Står det på fodret hur mycket jag ska mata den eller bör jag utgå från dess vikt och ras? På hemsidan står det att det är en huskatt, inget mer specifierat.
#6 2k. Du menar väl inte 2 kronor?
/Maria
#7: Nej absolut inte, 2000kr
Sista katten vi hade som var mycket hos veterinären innan hon fick avlivas kostade ungefär 40 000 på drygt ett år.
/Maria
#9: Tack för svar! Det har jag råd med