Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 331 ggr
MonicaLagerquist
2021-04-22 15:10
0

Katt tips

Har du några bra tips du vill dela med dig av?

Stolt ägare till tre La permer

Maria
2021-04-22 15:20
7

Släpp inte ut katten på egen tass.

/Maria

[[eskils_]]
2021-04-22 15:35
10

Flytta aldrig ihop med någon som inte är en verklig djurvän.

https://hittekatter.ifokus.se/discussion/1500630/exsambo-hotade-skada-katterna

Sajten för dig som bryr dig om hemlösa katter och vill höja den vanliga huskattens status. På Hittekatter i Fokus möter du kattälskare från hela landet, samt representanter från olika katthem. Vi har tillsammans en bred kompetens när det gäller allt som har med katter att göra.
Fridaaaa
2021-04-23 06:55
3
  • kastrera, idmärk & registrera samt vaccinera
  • Släpp inte ut katten i tätbebyggt/stan
  • Barf, färskfoder och blötmat är mest hälsosamma kosten
  • Ha minst 2 katter (om man inte har katt som absolut inte gillar sällskap)
  • Adoptera eller köp av seriös uppfödare eller omplacering. Stödj inte buskavel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moa0108
2021-04-23 12:31
1

#3: Jag ska adoptera en katt från djurens vänner, är det okej att stödja det? De fångar in katter som är hemlösa osv och hittar hem till dem, det känns ju som en bra sak! Men tänkte så det inte är något som är dåligt med sidan

Fridaaaa
2021-04-23 20:00
0

#4 Ja skrev ju det : adoptera. Att det är bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
2021-04-23 22:05
7

#4 När man köper katt från katthem eller katthjälpsförening så kallas det att man "adopterar" katten, t.ex. från Djurens vänner. För att inte uppmuntra till oansvarig avel så är det egentligen bara köp från huskattuppfödare man bör undvika.

Att adoptera från katthjälpsförening är helt ok. Att köpa från registrerad raskattuppfödare är helt ok. Att köpa/ta emot en privat omplacering är också helt ok. Inga av de köpen innebär att den som sysslar med oansvarig avel får några pengar.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-04-24 09:27 av OberonsMatte
Moa0108
2021-04-24 13:48
0

#6: Tack för ett så bra svar!! Kan ha svårt att förstå ibland

Pandi00
2021-04-27 01:03
2
  • Adoptera eller köp från en seriös uppfödare som har stamtavla på avelsdjuren
  • Ge inte torrfoder
  • Använd inte doftande kattsand
  • Adoptera/köp inte en ensam kattunge, katter är sociala djur
  • Skaffa klösträd för katten behov inte utefter vad du tycker är snyggt (är det snyggt så är det dock ett plus i kanten)
  • Försäkra, id-märk, vaccinera och kastrera
Moa0108
2021-04-27 12:04
0

#8: Ojj, jag och min mamma köpte Kattsand med doft av lavendel? Är det bara att kasta och köpa nytt och på vilket sätt är det dåligt så jag kan förklara för min mamma?
Vilken Kattsand rekommenderar du som inte dammar för mycket, minskar doften efter de gjort sina behov och klumpar bra?

Vi ska adoptera katt så vet inte innan vilket foder de valt till katten men om de använt torrfoder, hur byter jag till blötmat? Och går det att ge lite torrfoder vid sidan av blötmaten som den kan ha ex under natten om den blir hungrig?

Pandi00
2021-04-27 13:20
1

#9: Doft och damm kan trigga igång astma hos katter. Vet att peewee är doft och dammfritt, men mina katter gillar inte det. Har inte hittat något som jag gillar än, men testar i princip alla doftfria, klumpbildande Kattsand.

Finns en hel del bra videos hur man långsamt fasar över en katt. Att ge torrfoder under natten är onödigt, vuxna katter kan gå 12 timmar mellan deras måltider. Finns absolut ingen anledning att ge torrfoder om man inte behöver ge katten specialkost pga sjukdom

Maria
2021-04-27 14:16
0

Jag har h0aft Kattsand med doft av babypowder i många år. Funkar jättebra hos oss. Har även nån gång köpt lavendel också.

/Maria