Vattenspruta
Alla vet vi ju att det inte är bra att använda vattenspruta för att straffa katten .Men hur formulerar man det på ett kortfattat sätt.
Hålle på att skriva ner lite saker som jag sen ska förmedla till våra volontärer.
Stolt ägare till tre La permer
Kortfattat: För att det enda man lär katten är att akta sig för den som håller i vattensprutan.
Lite längre: Katten lär sig bara att "akta sig" för den som håller i vattensprutan och när den personen inte är inom synhåll finns det inget som hindrar katten från att göra det som ogillas.
Ibland kan även vattensprutan bli något som t.o.m. uppmuntrar till att göra otillåtna saker (när ägaren ser). Att "hinna undan" kan uppfattas som en spännande lek för en rastlös/understimulerad/uttråkad katt.
För en känslig katt kan det skada tilliten till ägaren om katten upplever att ägaren då och då försöker skrämma den.
Sajtvärd Katter iFokus
Super intressant att läsa, lära och reflektera kring dessa saker!
En tanke från mig är att bara förklara vilka metoder man SKA/FÅR använda sig av för att lära katten vad som är ok och inte. Att alla andra metoder inte är ok. Sen är det super bra att få det hela förklarat för sig varför man inte ska använda vissa metoder. Men det kan komma senare.

#1 Tack får jag använda din text?
#3 Ja, absolut får du det.
Sajtvärd Katter iFokus
#2 Tyvärr är vattenspruta så allmänt känt och accepterat som "uppfostringsmetod" att det nog i de flesta fall behöver uppmärksammas särskilt.
Vattensprutan symboliserar ett tänk om att ägaren kan straffa/skrämma katten till "lydnad" och det är jätteviktigt att förstå att katter inte fungerar så. Det är snarare ägaren som måste lära sig och förstå VARFÖR katter gör vissa saker och anpassa/åtgärda miljö och tillvaro utifrån det behovet. (om katten t.ex. klöser sönder tapeten så är befintliga klösalternativ inte tillräckligt anpassade efter kattens behov).
När jag var nybliven kattägare använde jag vattenspruta, och det gjorde alla mina kattägande vänner också. Vi hade inte en tanke på att det kunde vara fel att göra så, för det gjorde ju "alla". Min mamma tipsade om att man kunde knäppa katten på nosen om den gjorde något dumt…, för så gjorde man när hon var ung. (hon har förstått nu att det var helt vansinnigt ).
Sajtvärd Katter iFokus

#4 Tack
#5 Jag förstår och håller med. Men jag måste säga att jag inte visste att det är så utbrett med vattenspruta. Kanska då jag själv nästan bara "tagit över" eller köpt vuxna katter som varit mycket lugna så har jag inte varit i något större behov av den typen av uppfostran. Jag har gjort fel på andra sätt, men lär mig hela tiden. Om det någon gång i framtiden blir en kattunge här i huset blir det nog många frågor kring HUR man uppfostrar en sådan liten krabat :D
Jag tycker det är mycket intressant att lära sig psykologi vare sig det gäller katter, hundar eller djur och människor i största allmänhet. Och tack för att du ger din tid till att dela med dig av din kunskap kring katter på ett mycket bra sätt!

Jag har haft katter i 45 år och har ALDRIG använt vattenspruta för att bestraffa en katt. Så dumt.
Jag har använt det för att sära på katter som slåss (mestadels utekatter/hemlösa katter som är här runt ikring, tycker det är bättre än att de skadar varandra allvarligt).

#8 I det läget anser jag att vatten kan vara ett alternativ.
#8 Ja, att bryta ett slagsmål mellan två katter är en nödsituation och då är vatten en av de få saker som faktiskt funkar för att bryta katternas fokusering på varandra.
Sajtvärd Katter iFokus