Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratbeteende
Läst 223 ggr
[pogbasmamma]
1

Hjälp min katt biter på sladdar

Hej,

Jag har en katthona här hemma på 10 månader som biter sönder alla mina sladdar.. Ibland funderar jag på om det är utstuderat mot mig då det enbart är mina laddsladdar som bits sönder. Sambon har en gaming dator som hon ALDRIG är på, detsamma med lampsladdar osv.

Det är en innekatt som vi stimulerar mycket under dagarna och umgås mycket med då vi båda är hemma hela tiden. Sladdarna håller vi gömda men så fort en dator ska laddas blir hon tokig och börjar bita direkt. Och snabbt går det.

Vi har provat med fy sprej, har smetat in sladdarna med Tabasco och försökt säga nej och spruta vatten men ingenting biter. Är det någon som har någon lösning på hur ni får era katter att sluta bita på sladdar. Börjar tröttna rejält. Kommer det fungera att kastrera henna så hon blir lugnare? Behöver all hjälp man kan få!

• Redigerat 2021-04-11 18:10 av Uppkatten
Uppkatten
5

Du har en ungkatt. Det är normalt att de är fulla i energi och hyss. Beteendet är INTE riktat för att prococera dig. Katter tänker inte på det sättet. Möjligen kan det ha med t ex en spännande lukt att göra. Att smeta på tabasco, spruta vatten etc är absolut INTE OK och det är något ni måste sluta med omedelbart. Den typen av "uppfostran" är djurplågeri enligt min uppfattning och kommer inte att resultera i något gott. Att bestraffa katter är helt fel väg att gå! Det är ert kattägaransvar att se till att skydda och ta väl hand om den här lilla katten. Ni får möblera bort sladdarna så långt det bara gpr, stimulera katten mm. Ni måste se till att skydda katten genom att t ex ladda datorn i ett stängt rum. Katter blir ofta lugnare med ökande ålder. En del katter biter dock på plast/plastmaterial hela sitt liv. Är katten 10 månadet och inte kastrerad ännu så är det dags att kastrera snarast för att slippa problem med att katten kissar ner bostaden mm.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dagnykatt
1

Jag har en 7-årig katt som äter av alla sladdar, speciellt telefonladdare och hörlurar! Det räcker med att det ligger framme en liten stund, så har han "klippt" av dem! Ett rakt bett bara! Han behandlar sladdar som lakritsremmar. Blir så störd på honom ibland…
Han kan även göra hack på lampsladdar och liknande. Det är ett under att han inte fått någon stöt ännu. Hur man än försöker så lyckas man ju inte gömma alla husets sladdar.

Vixxen
3

Att skydda katten från att få en dödlig elstöt är inte djurplågeri.
Visst är det bästa om man kan gömma undan alla sladdar, men i hem kan det finnas sladdar som helt enkelt inte går att stoppa undan. Hittar man då något som just den katten inte slickar/biter på så är det ett bra sätt.
Varit med om katter som hela sitt liv älskat att bita på sladdar där man varit tvungen att vara uppfinningsrik för att hitta fungerande lösningar.

• Redigerat 2021-04-11 14:47 av Vixxen
Uppkatten
2

#3 Att skydda katten mot elstötar är inte djurplågeri men om man medvetet smetar t ex tabasco på sladdar som katten sedan kan få i pälsen och tvingas slicka av sig så är det inte försvarbart ö h t. Förr fostrade man barn med allehanda hemska metoder för att skydda el fostra dem. Metoder som vi aldrig skulle använda idag. Tabasco för att fostra barn skulle få förespråka numera men till katt förespråkas det ännu av en del. Oacceptabelt! Det finns alternativ i form av sladdsamlare, grejer att dra utanpå sladdarna, man kan undvika att ha sladdar i väggen annat än när det är absolut nödvändigt o s v. Ofta är det bara vår egen bekvämlighet och fantasi som sätter gränser. Tabasco och att spruta vatten på katter är galet fel och kommer aldrig att bli annat än galet fel. Som kattägare måste man vara klokare än så och hitta andra vägar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Vixxen
1

#4: Har inte pratat om detta i uppfostringssyfte överhuvudtaget.

En del katter gillar sladdar eller helt enkelt 50 Hz-brummet som finns i vissa sladdar oavsett hur gamla katterna blir.
Vet katter som bitit sönder kabelskydd eller kabelsamlare för att komma åt sladdarna.

Uppkatten
3

#5 Det är fortfarande inget giltigt skäl för att utsätta sin katt för t ex tabasco. Man får lösa det på annat sätt. Katter och tabasco hör inte ihop.

Vixxen
2

#6: Att rädda en katt från en omedelbar död av en elstöt överväger.

Uppkatten
2

Du är skyldig att skydda din katt BÅDE mot elstötar och tabasco.

Uppkatten
2

Djurskyddslagen: 1 §   Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

Uppkatten
0

Notera också vad TS skriver. Att varken tabasco eller spruta vatten hjälpt.

Vixxen
1

#10: Har aldrig tagit upp såna saker som Tabasco.

Som jag skrev förut i #3. Det gäller att vara uppfinningsrik och hitta bra lösningar som inte bryter mot några lagar.

• Redigerat 2021-04-11 18:27 av Vixxen
Uppkatten
0

#11 Det är vad som har diskuterats i den här tråden, d v s metoder som sajten tar avstånd från. Nu låser jag tråden då TS har lämnat den.

Inlägget är låst för nya kommentarer