Tips på transportväska flyga med SAS
Hej!
I sommar ska vi flyga med vår kisse till Spanien. Vi flyger med SAS och de godkänner endast transportväska i måtten 40x25x23 cm. Har febrilt letat på nätet efter väska i de måtten. Någon som har tips på modell och var man kan beställa?
//Camilla
De mått du nämner är inte godkända av Jordbruksverket, får verkligen flygbolagen gå emot jbv bestämmelser?🤔🤔
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Såvitt jag vet bestämmer flygbolagen själva vad som gäller ombord.
Sherpa i strl small uppfyller SAS krav. Har inte provat den själv så kan inte ge ngt omdöme.
Den finns bl.a. på Zoo.se och Animail. Säkert på fler ställen också.
#1: Ja, visst är det märkligt att SAS har sådana krav. Jag vet inte riktigt hur jag ska resonera. Är det kanske bättre att inte ha honom med i kabinen? Känner dock stor oro över att inte kunna ha översyn på honom under resan. Hur behandlas katter/hundar som inte reser i kabinen?
Jag flög mina tre från Köpenhamn till Dubai för ca 1,5 år sedan och var extremt nervös inför detta. Djur tillåts inte i kabinen på flygningar till UAE så vi var hänvisade till lastutrymmet. Själva flygresan är ca 6-6,5 h lång. Utrymmet är tryck- och temperaturreglerat på samma sätt som kabinen och är skilt från utrymmet där väskor transporteras. Emirates tillåter såvitt jag förstår inte hundar och katter på samma flyg för att undvika onödig stress för djuren.
Jag läste på mycket och det framgick att de största riskmomenten är vid pålastning och avlastning (burar som blir stående i extrem kyla/värme), vid mellanlandning (burar som försvinner, djur som kommer bort om de släpps ut under längre stopp o.s.v.) och vid säkerhetskontrollen (om man flyger dem i kabinen) då de måste tas ur burarna. Vi valde därför bil från Göteborg till Köpenhamn för att kunna ge dem ett direktflyg för att minimera dessa risker och flyget gick i november vilket passar bra ur temperatursynpunkt.
Jag hade tur och fick tag i en veterinär som hade relativt stor erfarenhet av internationella djurtransporter och hon sa till mig att det faktiskt för många djur är bättre att åka i lastutrymmet än i kabinen. Hon menade att förhållandena där är mycket mer konstanta vilket gynnar djuren samt att de får betydligt mer utrymme tack vare större burar. Förutom pålastning/start och landning/avlastning så är temperatur, tryck, ljudnivå, belysning o.s.v. hela tiden densamma. D.v.s. inga nya förutsättningar för djuret att ta ställning till. Hon sa att de flesta djur kommer till ro relativt snabbt.
Vi blev instruerade att vara på plats 4 h innan avgångstid för att lämna av dem. Min man och smissarna blev väldigt väl mottagna i Köpenhamn av ett team som genast tog hand om katterna och tog dem till ett lugnt och tyst konferensrum. Kvinnan som tog emot dem pratade lugnande med katterna och försäkrade min man om att hon skulle vara med dem hela vägen ut till planet och övervaka pålastningen.
Vi anlitade en firma som tog hand om mottagningen i Dubai och införtullningen. De hjälpte även till med alla intyg som krävdes för att få ta in katterna i landet. De förde katterna till ett "väntrum" där de fick mat och vatten i väntan på bilfärden hem till mig.
När de kom fram så började min yngsta tokspinna så fort han fick se mig utanför buren. När de kommit upp till lägenheten och fick komma ut så var det tre nyfikna och lite avvaktande smissar som utforskade sin miljö men alla tre åt och drack och verkade nöjda med att återse matte.
Jag läste på mycket om olycksstatistik och det är väldigt sällan allvarliga incidenter inträffar.
Lycka till med resandet!
- Redigerat 2021-04-11 09:44 av Kattpatrullen
Tusen tack för ditt svar! Kanske ska jag trots allt ska tänka om och släppa taget om kontrollbehovet. Det känns onekligen fruktansvärt att trycka in min lilla älskling i en på tok för liten bur. Vi flyger ju direktflyg Arlanda - Alicante och resan tar ca 3,5-4 h. Med tanke på dina erfarenheter så låter lastutrymmet ändå som ett bättre alternativ!