Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprattillbehörutrustninghälsa,beteende,kosthållningtipskattprylar
Läst 448 ggr
[🐾Hamster🐾]
1

Nybörjare behöver fakta

Tjena, min familj har tänkt på att skaffa en liten kattunge, och vi behöver mera fakta och tips så jag tänkte fråga er några frågor:
Vad är det bästa fodret och hur mycket mat ska man ge till en kattunge per dag?
Vad för snacks eller belöningsgodis är det bästa?
Vilken sand ska man välja?
Måste katter ha klösträd?
Hur mycket pengar i månaden kostar det att ha en katt ?
Hur ofta ska man vaccinera, avmaska den?
Hur ofta och hur länge behöver man leka med den?
Finns det något speciell leksak eller mat som katter måste undvika?
Behöver man kattsäkra sitt hem och hur ska man göra det?
Vad är nackdelarna och fördelarna med en katt?
Vet katter hur man öppnar dörrar?

Jag vet det blev många frågor men jag behöver verkligen hjälp😅

Berätta gärna också lite annat viktigt info som är bra att veta :)

Tack på förhand! 💖💞💕

• Redigerat 2021-04-04 19:12 av [🐾Hamster🐾]
Popcornkatten
0

Vi körde på Eukanuba Kitten till våra, nu har vi prövat Carnilove men återgår nog till Eukanuba igen. Vi ger blötmat så gott som varje dag också. Vet att många rekommenderar enbart blötmat men torrfoder + blötmat verkar ha fungerat bra för oss 😊 katterna är välmående, har gott hull och glansig fin päls. Kattungar ska ha fri tillgång sålänge dem inte hetsäter har jag lärt mig.

Gällande godis så får man testa sig fram! Har märkt att alla katter gillar olika.

Vi kör på Ever Cleans Kattsand, varierar mellan Litterfree Paws och Multiple cat.

Katter ska gärna ha klösträd, klätterträd m.m. för att kunna vässa ned klorna. Så slipper ni förhoppningsvis också att dem klöser klorna på väggar, soffan m.m. 😉 de gillar också att ligga på en höjd i ett klätterträd och kika samt sova.

Gällande kostnader varierar det nog lite beroende på kattrasen. Våra kostar 153kr per katt i månaden i försäkring, då har vi den bästa försäkringen på IF. Sedan lägger vi även undan pengar ifall att det skulle behövas. Foder, Kattsand m.m. beror helt på vad du köper för något.
Vi kör hellre på lite dyrare, då det innehåller det katten behöver. De flesta foderna på t.ex. mataffärer är inte särskilt bra och kostar ändå i slutändan nästan lika mycket som ett kvalitetsfoder.
Sedan får man alltid räkna med oväntade utgifter.

Man gör två grundvaccinationer när katten är ung. Sedan kan man vaccinera mot kattsnuva varje år och kattpest var tredje år. Skulle nog rekommendera att göra det faktiskt, även om inte alla gör det.
Är katten innekatt behövs den enbart avmaskas när den kommer till er. Sen kan man i vissa fall råka dra in det utifrån också. Oavsett vilket lär ni märka ifall katten magrar av (alltid bäst att åka in till katten till veterinären för kan vara något annat såklart).

I början kommer katten behöva er väldigt mycket. Därför rekommenderar jag er att skaffa två kattungar så dem kan busa med varandra och ha sällskap som ni inte alltid kan ge. Många katter klarar inte av att vara ensamma, det gjorde inte vår katt och hon började må väldigt bra efter att hon fick en kompis.

Jag undviker leksaker i plast, då våra gnager i sig det. Samt leksaker med långa trådar som kan orsaka någon form av skada. Finns säkert fler leksaker man bör undvika men har inget mer i huvudet nu. Undvik kattmat från mataffärer och bland annat Royal Canin då dem inte är särskilt bra.

Säkra alla sladdar för katter brukar gilla att tugga på dem. Se till så tv'n står stabilt (våra har nästan vält vår 😆). Där ska aldrig vara mindre föremål liggandes som katten kan få i sig, t.ex. gummisnoddar, mynt, choklad m.m. Kan sluta illa. Tänk på att många katter älskar att välta ned saker, så blommor, stearinljus och övriga grejer kan åka ned på golvet.

Fördelar med katter är i princip allt tycker jag 🥰 har aldrig sett negativt på våra katter.

Våra katter hoppar upp och får ned handtaget på dörrarna. Så ja vissa är smarta nog för att förstå.

Hoppas jag kunde ge dig någorlunda vettigt svar! Är inte någon expert men tänkte jag kunde hjälpa dig lite grann iallafall 😊

[🐾Hamster🐾]
0

#1: tack så mycket !😊

[[eskils_]]
5

Två superviktiga regler som man måste följa är

1) att man inte får skilja en kattunge från mamman före 12 veckors ålder. Vänta hellre ett par veckor extra.

2) att ungkatten bör kastreras vid omkring 16-20 veckors ålder. Det gäller både hanar och honor. (såvida det inte är fråga om seriös avel av raskatter) I samband med kastreringen är det smart att låta ID-märka katten. Fråga veterinären hur ni gör för att ägarregistrera märkningen.

Här finns en massa bra information om kattägande:
http://kattstatus.se/

Lycka till!

• Redigerat 2021-04-05 18:32 av [[eskils_]]
[🐾Hamster🐾]
0

#3: tack! Men jag har läst att katter kan flytta redan vid 10 veckors ålder. Är det sant för min kompis fick sin katt när den var 10 veckor?

[[eskils_]]
7

#4: Nej, man får inte skilja dem från mamman före 12 veckors ålder. Det är viktigt för deras utveckling. Så här står det i Kattstatus:

"Kattungar ska inte flytta hemifrån förrän de är 12 veckor.
1 maj 2008 kom en ny lag i Sverige:

SJVFS 2008:5 3 kap – Särskilda bestämmelser för hållande av katt

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.

Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.

Tidigare var det vanligt att kattungar flyttade hemifrån vid både 8 och 10 veckors ålder, men det är inte bara olämpligt utan numera också olagligt."

• Redigerat 2021-04-05 18:36 av [[eskils_]]
Uppkatten
10

Kan inte nog betona att det är både olämpligt och olagligt att skilja en kattunge från mamma och kullsyskon före 12 veckors ålder. De flesta kattungar mår bra av att få bli ännu lite äldre innan de får flytta till en ny familj. Man bör därtill helst köpa två kattungar, eftersom vi människor aldrig kan ersätta en kattkompis.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pandi00
1

Vad är det bästa fodret och hur mycket mat ska man ge till en kattunge per dag?
Spannmålsfri blötmat eller råfoder. Torrfoder ökar risken för njursjukdomar, urinproblem och diabetes.

Vad för snacks eller belöningsgodis är det bästa?
Mjau har spannmålsfritt godis, Cosmo finns även på zooplus och har frystorkat godis.

Vilken sand ska man välja?
Klumpbildande, så dammfritt som möjligt och utan doft (har själv inte hittat den perfekta än så kan ej rekommendera)

Måste katter ha klösträd?
Ja! Katter behöver oftast fler än ett.

Hur mycket pengar i månaden kostar det att ha en katt?
Jag betalar runt 400-500kr/katt

Hur ofta ska man vaccinera, avmaska den?
1 gång per år, det står i vaccinationspappret vilka vaccinationer och när, men de ska vaccineras varje år. De ska avmaskas när de har mask i magen.

Hur ofta och hur länge behöver man leka med den?
Beror på katten och om den har en kattkompis. Om vi inte hade haft fler än 1 så hade jag behövt leka med dem i timmar varje dag och flera gånger (oftast kvällstid vid läggdags).

Finns det något speciell leksak eller mat som katter måste undvika?
Undvik helst torrfoder

Behöver man kattsäkra sitt hem och hur ska man göra det?
Ja, inga giftiga växter, plocka undan småsaker som katter kan svälja och säkra så de inte kan välta ner krukor och liknande. Se till att det inte finns något som kan fastna runt deras hals.

Vad är nackdelarna och fördelarna med en katt?
Oj, det kan bli en lång text. Men fördelarna är många för mig. Jag har problem med ångest och depression och katterna lugnar mig otroligt mycket. Nackdelarna är väl att de kan välta saker och är som småbarn, så man måste se till att ha ett kattsäkert hem. Lukten är ingen nackdel för mig då det knappt luktar något (tack vare råfodret Mush vaisto)

Vet katter hur man öppnar dörrar?
Vissa vet, vi har en katt som kan öppna dörrar. Har tidigare haft en katt som var grym på att öppna alla olåsta dörrar, så jag var tvungen att låsa min sovrumsdörr på nätterna pga hamstrar i sovrummet.

MonicaLagerquist
5

Viktigt att veta att även om kattmamman inte finns så får kattungen inte flytta från uppfödaren före 12 veckors ålder.

Stolt ägare till tre La permer

[🐾Hamster🐾]
0

#7: tack så mycket! Uppskattar svaren❣