Katter iFokus

Katter

Läst 220 ggr
Pisse
0

Kräsen katt?

Min katthona på 5 år har alltid varit kräsen vad gäller mat, vägrar äta om hon inte får sitt speciella foder, hon är även överviktig så vi har portionerat ut mat 3 ggr per dag då hon äter tills det är renslickat i skålen ovs mängd annars. Nu på sista tiden har hon börjat matvägra om inte skålen är full med de speciella "kuddarna" hon älskar, hon petar mao ut godsakerna och matvägrar tills de blir påfyllt. Hon tigger konstant efter ny mat trots att halva skålen är full, Hon har även börjat skrika om nätterna, vilket hon tidigare bara gjort om sovrumsdörren varit stängd, antagligen för att hon e hungrig men vägrar äta det hon har…Vet inte vad jag ska göra då jag inte vill uppmuntra till ännu ett kräset beteende, samtidigt kan hon ju inte svälta. Hon är avmaskad och förövrigt en frisk och glad innekatt.

• Redigerat 2021-03-26 12:33 av Pisse
Uppkatten
1

Vad får hon för mat och vilka delar av den ratar hon resp. vad är det hon väljer ut att äta? Precis som du skriver så får hon inte svälta eller gå ner fort i vikt eftersom det är skadligt för katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Teddysmatte
0

Vad jobbigt, hur har det gått?

Både min nuvarande och förra katt har varit riktigt kräsna. Upplever det som att det kanske kunnat bli lite värre i perioder då man gett för mycket av favoritgodiset eller bytt mat och så.

Men även en kräsen katt kan ju matvägra för att något är fel. Teddy har kunnat hoppa över någon måltid någon gång, det har jag inte tolkat som något allvarligt för honom, men vid två tillfällen har han ätit betydligt mindre och då har det också visat sig bero på värk/sjukdom (en gång var det ett sår i ögat så det behöver ju inte ha direkt med magen/munnen att göra heller). Då har han ibland också kunnat äta sina favoritgodisar trots att han mått dåligt. Så jag skulle nog faktiskt ringa veterinär för säkerhets skull. Om du brukar portionera ut maten så har du säkert ganska bra koll på hur mycket mindre än vanligt katten äter också, det är ju bra. Hoppas allt är bra, vill inte skrämma dig men kan va lika bra att kolla upp. Så hoppas jag att hon bara vill ha mer goda puffar :)