Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 278 ggr
Sivan2
0

Kastrerad honkatt, problem...

Vi lät kastrera våran honkatt i slutet av förra veckan. Operationen gick bra och hon kom hem med ett stort plåster på magen och en tratt på huvudet. Plåstret skulle sitta tre dagar sen skulle det tas bort och tratten skulle sitta i tio dagar. Fjärde dagen lyckades vi pilla bort halva plåstret och då visar det sig vara ett hål in i buken stort nog att stoppa in ett finger, sårvätska sipprade ut. Så vi åkte in dagen efter för att kontrollera och då ordinerades vi en ny tid för att söva ner katten och sy igen henne. Är det rimligt att vi ska betala igen för denna operation eller är detta ett garanti-ärende? Är det någon som har liknande erfarenhet?

[[eskils_]]
2

Har ingen liknande erfarenhet men tycker det låter otäckt. Ni borde inte behöva betala ytterligare om det är veterinären som har slarvat.

Sivan2
0

Enligt vad jag vet om konsumentlagstiftningen så ingår katt under den då en katt juridiskt ses som en sakvara. Alltså den som utfört och tagit betalt för operationen är skyldig att utan extra kostnad åtgärda felet, hålet i magen i detta fall. Om de vägrar har jag rätt att gå till någon annan och sedan kräva dem på den kostnaden. Det som gör mig lite fundersam är om jag måste betala för eventuelle medeciner alltså antibiotika mot den sårinfektion som katten drabbats av. Jag gissar att jag kankse åkter på den kostnaden då det kan anses som komplikation. Någon som vet?

Teddysmatte
0

Usch vad tråkigt, hoppas allt går bra med kisen!
Så knepigt, om ingen varit med om samma så kanske det är mer en juridisk fråga än en kattfråga, har du provat fråga på t.ex. lawline? Hoppas ni slipper betala!

Silvestris
1

Om kliniken gjort något fel är det rimligt att åtgärda kostnadsfritt MEN komplikationer kan uppstå helt utan att någonting gått fel. Då får man betala för att åtgärda.

Konsumentköplagen tillämpas inte på veterinärvård då det inte handlar om att kund köper vara, det närmsta man kommer är konsumenttjänstlagen, men inte den är fullt tillämpbar.

Har kastreringen utförts korrekt har du inget att hämta rent juridiskt.

Uppkatten
2

Hoppas att kliniken visar good will och bjuder kisse på det som behöver åtgärdas, eller att ni i vart fall får ett rabatterat pris.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sivan2
1

#3: Ah, intressant. Tusen tack för hjälpen!

MonicaLagerquist
0

Hur har det gått?

Stolt ägare till tre La permer