Katter iFokus

Katter

Läst 562 ggr
Popcornkatten
0

Bästa torrfodret

Hej!
Jag har läst på en hel del om torrfoder men då alla sidor säger olika så vill jag gärna kolla med människor som har katt och erfarenhet av katt.

Vi har haft Eukanuba Kitten då den var rekommenderad, men har läst att man inte bör ha samma foder hela kattens liv (om vi fortsätter med Eukanuba för vuxna). Stämmer det?

Om det är så, vilket foder rekommenderar ni?

Vi har kikat lite på Carniloves foder. Pengar är inte det viktiga för oss utan det är att våra katter ska må bra. Dem var uppfödda på Friskies/Whiskas och hade glanslös päls bland annat när dem kom hit men har fått fint hull och bra tillväxt, samt glansig och fin päls sedan vi började med Eukanuba. Katterna är snart 1 år 😊 minstingen i kullen har dessutom storleksmässigt växt om sina syskon som fortfarande äter Friskies/Whiskas, vilket vi tycker är positivt.

Uppkatten
5

Nej, det kan jag inte tänka mig att det stämmer. Har aldrig hört talas om det, och kan inte begripa vad det skulle vara för tankar/omständigheter bakom det påståendet. Så klart kan man fortsätta med ett och samma märke hela kattens liv om man vill det.

Dock anses nog blötmat vara ett bättre alternativ än torrfoder, så mitt förslag är ändå att ni överväger att servera blötfoder (också). Dock så ska varje foderbyte ske mycket långsamt så att katten inte blir dålig i magen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Popcornkatten
0

Okej, då är det kanske bara en myt då alltså 😊 kände också lite att det inte stämmer, lät konstigt enligt mig.
Det hade tydligen att göra med tarmarna eller någonting sådant, var ett tag sedan jag läste om detta så minns inte exakt.

De har alltid fått blötmat också vid sidan om, ger dem lite olika märken där dock men dem har aldrig haft dålig mage pga det.

Fridaaaa
3

Inget torrfoder öht, är inte hälsosamt för katter
Rekommenderar blötmat och mush

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Glaze
0

#3 Vår katt äter torrfoder på veterinärens inrådan. Mat som bara finns att köpa hos veterinären. Hill’s Urinary Stress c/d + metabolic. Menar du att det är skadligt för katten? Förlåt trådkap TS, men blir väldigt orolig!

Fridaaaa
1

#4 Är katten sjuk kan det behövas sjukfoder, men en frisk katt är torrfoder inte bra.

Ajax1
0

Jag tänker även på miljöaspekten när jag väljer torrfoder, självklart näringsvärden oxå, Bozita används nu. Samt blötmat, Sheba, det är det enda som accepteras i blötmat.

Popcornkatten
0

#3: Varför skulle inte torrfoder vara bra?

Min familj har haft det samt blötmat vid sidan om i alla år och vi har aldrig haft någon dålig katt pga det.
Våra har ju blivit väldigt fina i päls och tillväxt.

Uppkatten
4

Katter har dålig törstreflex och är gjorda för att få i sig sin vätska via maten. Många torrfodersorter innehåller mycket kolhydrater, men katten är en köttätare till sin natur.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
4

#7 Ökar risk för bland annat urin&njurproblem, diabetes och tandproblem. Katter är renodlade köttätare.

Uppkatten
1

#9 Svårt att hitta vetenskapligt stöd för det dock, enl. min kompis som är veterinär, vad gäller njurar, tänder och även vad gäller diabetes finns nog bara enstaka studie som pekar i den riktningen.

Fridaaaa
2

#9 Finns en hel del vetenskapligt stöd.
Så nej det stämmer inte. Främst studier utomlands men katter fungerar ju lika oavsett vilket land det är.

Popcornkatten
0

Okej, är inte så orolig för mängden vätska de får i sig då de äter ungefär lika mycket torrfoder som blötmat samt dricker en hel del 👍

Torrfoder känns tryggast i dagsläget, men får väl se vad det blir i framtiden 🙂

Sandra12345
0

Jag introducerade precis applaws chicken smak vuxen katt, till min ett åriga katt. :)
Hon tyckte om det.

Uppkatten
2

#11 Då får du gärna länka till det här, eftersom det är en viktig fråga för många av oss. Det är inget problem om det är studier från annat land, jag har jobbat många år med forskning och statistik, och min veterinärkompis är också van att tolka data.

Men jag förväntar mig att det är seriös forskning, och det är bra om det är flera studier som visar samma sak, eftersom "en studie är ingen studie" i forskningsvärlden.

Fridaaaa
0

#14 Kan inte länka PDFer.
Ja det är självklart seriös forskning, jag är källkritisk.

Nephi
2

#15: Det här låter jätteintressant! Har du namnen på artiklarna samt vilka som skrivit? 😁

Jag slår gärna upp dem och läser själv om jag vet vad jag ska söka på

Jag hittade bara denna om diabetes och torrfoder efter lite snabba sökningar, den säger dock att levnadsmiljö och rörelse påverkar mer än foder typ gör

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S109002330700319X

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

With domestication and urbanisation, cats have transformed from being hunting animals that eat protein-rich prey into more sedentary animals that eat …
  • Redigerat 2021-03-22 15:58 av Nephi
Uppkatten
1

Ja, precis! Det går jättebra med artikelnamn och författare!

Sandra12345
1

^blev också nyfiken!

Pia-69
0

På denna sidan finns en länk till en pdf fil på Svenska. Artikeln är skriven av Lisa A Pierson.

https://catinfo.org/

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

A veterinarian explains the basics on properly feed cats which are strict carnivores, and the link between a poor quality diet and common diseases.
Uppkatten
2

#19 Har bara skummat artikeln högst ytligt, och den säger väl ungefär vad vi alla tror, men den saknar - vad jag kan se - referenser till vetenskapligt underlag…? Eller hade jag för bråttom? 😊

Nephi
0

http://www.evawennman.se/wp-content/uploads/2018/05/Spannm%C3%A5l-till-hund-och-katt.pdf

Denna var intressant om att små mängder spannmål kan ge bättre funktion i mag-tarmkanal. Dock hade jag önskat mer utförlig text 🤔
Men verkar ju finnas en del källor i vilket fall

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Pia-69
0

#20: Det var länge sedan jag läste hela artikeln, längst ner hittade jag dessa rader, dock inga källförteckningar. Men artikeln är väldigt läsvärd och man får sig flera tankeställare, läs den gärna och återkom med tankar!

Lisa A. Pierson, DVM
DrPierson@catinfo.org
Uppdaterad: Februari 2010

"Informationen i denna text är avsedd att ge generell information och ges utan garantier av något slag. Informationen
som ges här är inte avsedd att ersätta professionella råd från din veterinär och inget i denna text är avsett som en
medicinsk diagnos eller behandling. Frågor om ditt djurs hälsa ska riktas till din veterinär."

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!